Zelfhaat verminderen? 5 krachtige tips!

Gemiddelde leestijd: 10 minuten
zelfhaat-verminderen

Het is nogal wat om jezelf te haten.
Dat jij jouw zelfhaat verminderen wilt is een eerste stap waar ik jou bij kan helpen.

Dat jij die eerste stap zet is keihard nodig.
Omdat een haat aan jezelf meestal niet opeens verdwijnt.

De kans is groot dat jij in een vicieuze cirkel zit waardoor jij steeds bevestiging ziet en voelt.
Bevestiging dat jij jezelf terecht haat.

In dit artikel leg ik jou uit waarom het logisch is dat jij dit bent gaan denken.
Meer over ‘Wat is Zelfhaat‘ lees je hier.

Gelukkig kun je zelf iets doen om deze situatie te veranderen!
In dit artikel wil ik jou kort meenemen in hoe zelfhaat ontstaat.

Verder wat de gevolgen zijn van zelfhaat.
Uiteindelijk geef ik jou 5 krachtige tips die jou helpen om jezelf minder te gaan haten.
Lees snel verder!

Inhoudsopgave

Hoe ontstaat zelfhaat?

Als jouw opvattingen, overtuigingen en gedachten over jezelf negatief zijn kan er een situatie ontstaan waarin jij jezelf gaat haten.
De menselijke geest is te complex om zelfhaat te kunnen herleiden naar één specifieke oorzaak.

Er kunnen veel triggers zijn die verantwoordelijk zijn voor jouw gevoel.
De volgende situaties kunnen dit in de hand werken en zijn dus risicofactoren:

  • Tegenslag
  • Teleurstelling
  • Denigrerende en disfunctionele opvoeding
  • Misbruik
  • Boven kunnen (moeten) presteren
  • Buitenproportioneel perfectionisme
  • Eetstoornis
  • Verslavingen

Al deze factoren kunnen jouw zelfbeeld gigantisch negatief beïnvloeden.
Je bent ervan overtuigd geraakt dat jij inderdaad niet goed, aantrekkelijk, competent, sociaal of gezellig bent!

Deze overtuiging heeft zich zo enorm diep in jouw binnenste geworteld dat dit jouw waarheid geworden is.
Je voelt een extreme afkeer van jezelf en voelt de onzekerheid over jezelf alleen maar toenemen.

Je loopt het risico om in een vicieuze cirkel terecht te komen die alleen maar negatiever wordt.
Lees snel verder om erachter te komen hoe jij dit kunt doorbreken!

zelfhaat-verminderen

Wat zijn de gevolgen van zelfhaat?

De gevolgen van het feit dat jouw perceptie over jezelf de waarheid is geworden zijn groot.
Je zult telkens bevestigd worden in deze overtuiging.

Dit gedachtepatroon waar jij dan in verstrikt raakt heet in de psychologie: ‘confirmation bias‘.
Deze term slaat op de automatische neiging om meer waarde te hechten aan informatie die jouw eigen ideeën en aannames bevestigen.

Tegelijkertijd bestaat de neiging om minder aandacht te besteden aan informatie die jouw eigen ideeën tegenspreekt.
Herken jij deze gedachtes:

  • Wanneer wordt jij ontmaskerd?
  • Dit kun jij niet
  • Waarom probeer jij dit dan ook?
  • Ik wist dat je zou falen
  • Ik ben een verliezer
  • Niemand wil met jou omgaan
  • Je gaat dit zeker weer verpesten
  • Waarom ben je niet gewoon leuk net als anderen?

De kans is groot dat jij ook in aanraking zult komen met de negatieve gevolgen van deze gedachtes en overtuigingen.
Onzekerheid

Onzeker
Lees snel verder om aan de slag te gaan met jouw zelfhaat verminderen!

zelfhaat-verminderen

Zelfhaat verminderen? Begin hier VANDAAG mee!

Ga echt vandaag beginnen met het in twijfel trekken van jouw negatieve overtuigingen over jezelf.
Je hebt hierboven kunnen lezen welke psychologische oorzaak ten grondslag ligt aan de vicieuze cirkel van jouw negatieve gedachtes.

Stel jezelf telkens die ene vraag.
Telkens als dat stemmetje in je hoofd gaat praten.

‘Welke objectieve bewijzen heb ik voor deze gedachte’?

Je gaat merken dat die vaak niet te vinden zijn.
Dat de ‘bewijzen’ die in jouw hoofd zitten gebaseerd zijn op denkbeelden die jij zelf voor waarheid bent gaan aannemen.

Hieronder heb ik nog eens 5 concrete adviezen voor jou.
Deze adviezen zorgen ervoor dat jij uit de vicieuze cirkel van negatieve gedachtes over je zelf leert ontsnappen:

1. Kom achter de diepste oorzaak van jouw zelfhaat

Eerder in dit artikel heb je gezien dat verschillende actoren van invloed kunnen zijn op de ontwikkeling van jouw zelfhaat.
Ken jij deze in jouw situatie?

Weet jij waar ze zijn ontstaan?
Wie of wat hier eventueel aan heeft bijgedragen?

Pas als je de wortel blootlegt van de pijn kun je aan de slag met herstel.
Pijnlijk en confronterend?

Jazeker..
Neem hier contact op met ons als je hier hulp bij kunt gebruiken.

2. Leer te falen

Falen kun je leren.
De meest succesvolle mensen hebben gefaald.

Bill Gates heeft miljoenen verloren aan mislukte projecten.
Zie falen niet als persoonlijk falen als gevolg waarvan jij schuld hebt.

Zie het niet als een bewijs dat je dom of onhandig bent.
Leer falen te zien als de feedback die jij en iedereen nodig heeft om beter en sterker te worden.

Weerstand voelen en tegenslagen creëren kracht (mits je hier gezond mee om weet te gaan).
Alles in de schoot geworpen krijgen zorgt voor een lage weerstand en voor problemen als omstandigheden negatief veranderen.

3. Ga minder ‘consumeren’ en meer ‘produceren’

We schrijven de 21e eeuw.
Consumeren is iets geworden waar alles op is gericht.

Ik zie veel mensen met haatgevoelens richting zichzelf bovenmatig in de ‘consumptiestand’ schieten.
Consumeren zijn alle dingen waar jij tijd in spendeert en die door een ander zijn bedacht zoals:

  • Netflix kijken
  • Gamen
  • Social Media Gebruik
  • Onnuttige lectuur lezen

Produceren is alles wat jij zelf maakt of bedenkt zoals:

  • Schrijven
  • Iets maken
  • Andere mensen helpen
  • Blogs maken 😉

Produceren veroorzaakt een trots, voldaan en gelukkig gevoel.
Consumeren zorgt voor een leeg, onvoldaan en ongelukkig gevoel.

Produceer jij al meer dan je consumeert?
Als jij jouw zelfliefde vergroten wilt; breng dan balans aan tussen consumeren en produceren!

4. Ga vanaf nu aan de slag met jouw zelfbeeld

Als jouw zelfbeeld enorm negatief is zul je altijd een reden hebben om jezelf te haten.
Ga werken aan een positiever zelfbeeld.

Als jij negatief over jezelf denkt, zul je negativiteit uitstralen.
En wat je uitstraalt trek je ook aan.

Je gaat dus negativiteit aantrekken waardoor jij weer bevestigt wordt in jouw negatieve zelfbeeld.
Ga maar na..

Heb jij zin om vrolijk en positief te doen tegen iemand die altijd in de put zit en negatief denkt over zichzelf?
Daar wordt je op de lange duur moe van.

Het kan jou zeker lukken om een onweerstaanbaar zelfbeeld op te bouwen.
Investeer hierin vanaf vandaag!

5. Herformuleer jouw overtuigingen

Jouw opvattingen, overtuigingen en gedachtes over jezelf zijn al een aantal keer voorbij gekomen.
Jij merkt zelf al dat deze in jouw geval vaak heel scherp, stellig en zwart-wit zijn:

Ik kan niets”
”Ik ben nergens geschikt voor

Gevoel kan voortkomen uit taal.
Zo ook hier.

Herformuleer jouw overtuiging bijvoorbeeld als volgt:

”Ik laat goede dingen zien en dit/dat zou ik verder kunnen ontwikkelen”
”Ik kan dit nog niet zo goed als mijn collega’s. Ik ga bekijken wat ik moet doen om ook op dat niveau te komen”

Denk echt minder zwart-wit.
Je zult merken dat jij jezelf anders gaat voelen als jij het stemmetje in jouw hoofd wat meer gaat sturen en beïnvloeden!

Ontvang vandaag een helder 4 stappenplan voor Blijvend Zelfvertrouwen!

JA! Stuur maar door!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *