Minder doemdenken!? 5 krachtige tips!

Gemiddelde leestijd: 12 minuten
minder-doemdenken-zelfverzekerdworden.nl

Je kunt er voor jouw gevoel zo weinig aan doen..
Maar je WILT wel graag minder doemdenken..

Het lijkt misschien wel in jouw aard te zitten en misschien heb je jezelf er al wel bij neergelegd.
Wellicht heb je al vaak geworsteld met jouw negatieve gedachten.
Misschien heb je al wel vaak gedacht: ‘Ik ben nu eenmaal een doemdenker’.

In dit artikel ga ik jou een aantal krachtige adviezen meegeven.
Adviezen die ervoor gaan zorgen dat jij minder gaat doemdenken!

Want jouw conclusie is goed namelijk.

Jij kunt wel degelijk een leven creëren waarin minder doemdenken bij jou gaat horen.

Lees snel verder!

Inhoudsopgave

Waarom  is minder doemdenken moeilijk voor mij?

Doemdenken kan een karrenspoor zijn geworden.
Onderzoek heeft aangetoond dat hersenen (jouw hersenen) graag de weg kiezen van de minste weerstand.

minder-doemdenken

Als doemdenken in jouw systeem is gesleten zijn jouw hersenen gewend om op deze manier te denken.
Hoe vaker jij op deze manier denk, hoe makkelijker het ook zal zijn om een volgend keer weer op deze manier te denken.

Het is als het karrenspoor waar ik het net over had!
Hoe vaker je over een pad rijdt, hoe dieper het spoor.

Hoe vaker jij op een bepaalde manier denkt (doem denkt); hoe groter de kans dat je dit een volgens keer nog makkelijker zult doen.

Jouw hersenen vinden het ook fijn om de begaanbare paden te bewandelen.
Oftewel; jouw hersenen houden ervan om te denken zoals je vaak geneigd bent om te denken.
Dit kost jouw (onbewust) de minste energie!

Daar komt bij dat jouw omgeving ook van jou gaat verwachten dat jij een doemdenker bent.
Het is een hele menselijke trek om dát gedrag te laten zien wat jouw omgeving van jou verwacht.

Als jij dus vaak negatief bent, en bekend staat als een echte doemdenker; zul je (onbewust) geneigd zijn om dit gedrag te laten zien aan jouw omgeving.
Uiteraard kunnen ook allerlei externe factoren de oorzaak zijn van doemdenken.

Eerdere (negatieve) ervaringen, teleurstellingen opgedaan in relaties, op school of op het werk kunnen er de oorzaak van zijn dat jij een doemdenker wordt.

Nu we hebben vastgesteld wat de verschillende oorzaken kunnen zijn van doemdenken, is het nu de hoogste tijd dat ik jou handvatten ga geven waardoor jij minder gaat doemdenken!

Hoe zorg ik voor minder doemdenken?

Zoals eerder gezegd kan doemdenken een karrenspoor worden.
Uit een karrenspoor komen (lees op een andere manier gaan denken) kost energie.

Een menselijke eigenschap is dat je de weg kiest die de minste weerstand oplevert.

Een manier zoekt die de minste energie kost.

Kijk maar eens in het winkelcentrum hoeveel mensen er kiezen voor de roltrap en hoeveel mensen er kiezen voor de gewone trap!

Zijn alle mensen op de roltrap slecht ter been?
Is er een duidelijk aanwijsbare oorzaak voor deze keuze?
Meestal niet..

Het is gewoon een menselijk automatisme om de weg van de minste weerstand te kiezen.
Ben jezelf er dus van bewust dat anders denken (minder doemdenken) energie gaat kosten!

Jezelf dit realiseren voorkomt teleurstellingen en zorgt ook voor een realistisch beeld van jouw veranderwens.
Maar goed nieuws!

Als jij bereid bent energie te investeren in het aanwennen van positieve gedachten is alles mogelijk!

Jouw hersenen zijn in staat nieuwe gedragspatronen aan te leren!
In die zin zijn jouw hersenen te vergelijken met een spier.

minder-doemdenken

Hoe meer je traint, hoe meer de spier (en jouw hersenen) gewend raken aan de nieuwe belasting!

5 krachtige tips voor minder doemdenken!

1. Verleg jouw focus naar je kwaliteiten en talenten

Onderzoek heeft aangetoond dat ook als jij jezelf focust op het minder doen van iets (minder aan paarse krokodillen denken, minder doemdenken) het risico bestaat dat je dit juist tóch gaat doen..

Denk maar eens NIET aan een paarse krokodil..
Je ziet er een..
Focus jezelf dus op de positieve dingen!

In veel gevallen is het geen logica of feit dat jij reden hebt om alleen maar te doemdenken. Jouw focus is simpelweg uit balans geraakt.
Je bent jezelf wellicht enorm gaan focussen op negativiteit, ongeluk en doemdenken.

Verleg deze focus eens door voor jezelf na te gaan (op te schrijven!?) wat jouw kwaliteiten en talenten zijn.
En ga dan eens na of jij deze kwaliteiten en talenten op dit moment ziet en benut. De kans is groot dat je steeds tegen jouw minder sterke kanten en aandachtspunten aanloopt.

Daar krijg je geen energie van!
Als jij jouw kwaliteiten en talenten benut, zul je daar veel meer plezier en geluk door ervaren.
Simpelweg omdat je dit leuker vindt en omdat je meer succesbelevingen zult hebben.

Verleg je focus dus van je ontwikkelpunten eens meer naar je kwaliteiten en talenten!

2. Start je dag met iets dat jou energie geeft!

Hoe jij jouw dag begint is vaak toonaangevend voor het verloop van de rest je dag.
Als jij jezelf (vaak) stoort aan wat je leest via Facebook; start dan niet met Facebook..
Als jouw doemdenken wordt gestimuleerd als je het nieuws leest, begin je dag dan niet met het nieuws.

gestreste man

Begin je dat met iets dat jou energie geeft!
Luister een inspirerende podcast, neem de tijd voor wat ontspanningsoefeningen of meditatie.

Zelf lees ik graag een artikel op www.mt.nl om de dag te beginnen.
Jezelf inspireren met stof die jou energie geeft zorgt ervoor dat je de dag positief begint waardoor doemdenken niet iets is waar je de dag mee start!

3. Omring jezelf met positieve mensen.

Ik heb hier al vaker over geschreven..
Mensen (of liever het gedrag van mensen) zijn enorm bepalend in hoe jij jezelf voelt.

Ik weet zeker dat er mensen in jouw omgeving zijn met wie je (onbewust) graag samen bent omdat je, om wat voor reden dan ook, vrolijk van ze wordt.
Er zijn ook mensen van wie je negatief wordt.

Voorkom dat je juist deze laatste categorie mensen meer opzoekt waardoor je nog negatiever wordt.
Dit kan op korte termijn ‘fijn’ voelen omdat jullie elkaar lijken te begrijpen in jullie doemdenk scenario’s en negatieve emoties.

Op langere termijn zul je hierdoor alleen maar verder worden meegetrokken in negativiteit..
Maakt actief keuzes met wie je meer en minder wilt omgaan.

4. Inventariseer jouw (negatieve) triggers en buig ze om!

Jij bent niet van nature een doemdenker.
Weet jij al wat ervoor heeft gezorgd dat je bent gaan doemdenken??

  • Welke mensen stimuleren jou hierin?
  • In welke situaties worden deze emoties aangewakkerd?
  • Welke voorwerpen hebben negatieve invloed?
  • Binnen welke omgevingen heb je extra veel last van deze emoties?

Inventariseer dit (vergeten veel mensen waardoor ze in cirkels blijven rondlopen).
Ga minder met die mensen om.
Kom minder in die omgevingen.
Haal die voorwerpen (triggers) weg.

5. Gooi jouw doemdenker scenario’s letterlijk ‘weg’!

Het lijkt op jezelf voor de gek houden, maar dat is het niet..

Schrijf jouw de doemdenk scenario’s die in jouw hoofd zitten uitgebreid op.
Het opschrijven is al een oefening op zich..

Je brengt structuur en inzicht aan in jouw gedachten.
Misschien heb je wel eens gehoord van een ‘braindump’. Dat is wat je doet met jouw doemdenk scenario’s.

Als je alles hebt opgeschreven vernietig je het papier.
Verbrand het of gooi het weg in een prullenbak ver buiten je woning nadat je het hebt verscheurd.

Zorg dat het helemaal weg is.
Onderzoek heeft in oefensituaties aangetoond dat mensen die het papier weggooiden direct verlichting voelden.

Veel meer verlichting vergeleken met hen die het papier bij zich bleven dragen!
Je kunt jouw doemdenk scenario’s ook uittypen en het bestand vervolgens in de prullenbak gooien om het vervolgens ook vanuit de prullenbak te verwijderen!

Jouw nummer 1 oplossing voor minder doemdenken!

Stel dat je zelf al van alles hebt geprobeerd om jouw doemdenk gedachten onder controle te krijgen..
Of stel dat je direct grote stappen wilt zetten in het verminderen van de zorgen en stress die jij (misschien wel dagelijks!) ervaart, heb ik nog een andere oplossing voor je.

De E-cursus ‘Nooit meer zorgen en Stress’ is speciaal ontwikkelt voor mensen die hun zorgen, doemdenken en negatieve gedachten niet zelf onder controle kunnen krijgen.

In deze cursus leer jij stap voor stap hoe je meer controle kunt krijgen waardoor je meer kunt gaan genieten van het leven.

Als de cursus je niet bevalt krijg je je geld uiteraard weer terug!
Klik op de button hieronder voor directe actie en meer informatie!

Wil jij beter leren omgaan met jouw Zorgen en Stress?

Creëert een blijvende verandering!

JA! Stuur mij door naar de kortingspagina!
  • Gegarandeerd resultaat
  • Begeleiding door professionals
  • 100% geld terug garantie
  • Leren op jouw tempo

Heb je vragen over jouw specifieke situatie of over deze cursus?

Neem dan contact met mij op.
Ik sta klaar om jou te helpen!

Otvang vandaag mijn 5 stappenplan voor meer Zelfvertrouwen!

JA! Stuur maar door!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *