Persoonlijk - Effectief - Betrouwbaar

Hoofd op orde krijgen!?

Gemiddelde leestijd: 11 minuten
Stress
hoofd-op-orde-krijgen

Je kent dat wel.
Dat moment dat je je ogen moet sluiten en je hoofd moet buigen om je hoofd op orde te krijgen.
De chaos in je hoofd kan je op die momenten helemaal overmannen.

Overzicht en rust bewaren zijn lastig en vormen een behoorlijke uitdaging.
Zijn er manieren om je hoofd op orde te krijgen waardoor je meer rust en ontspanning kunt ervaren?
Of kun je iets doen om te voorkomen dat je hoofd op hol slaat en je bijna hoofdpijn krijgt van de chaos in je hoofd?

Allemaal vragen waarop antwoorden zullen volgen in dit artikel.
Zoals je ondertussen van zelfverzekerdworden.nl gewend bent gaan we geen open deuren in trappen.

De adviezen hebben zich in de praktijk bewezen en vragen iets van jou.!
Lees snel verder!

Inhoudsopgave

Waarom krijg ik mijn hoofd niet op orde?

Vrouw ziet het niet zitten

Er kunnen veel dingen de oorzaak zijn van het feit dat jij je hoofd niet op orde krijgt.
Om meer inzicht te krijgen in waarom jij je hoofd niet op orde krijgt, is begrijpen wat de oorzaak is, belangrijk!

Om jou hierin een beter inzicht te geven onderscheiden wij  twee situaties de de oorzaak kunnen zijn van het feit dat jij jouw hoofd niet op orde krijgt.

1. Een langdurige situatie waarin jij jouw hoofd niet op orde krijgt

Dit betreft een situatie waarin het jou dagen/weken op rij niet lukt om structuur te krijgen in jouw patronen.
Dit kan dit duiden op een situatie waarin jij langdurig stress ervaart.

Misschien zit je in een roerige (te) drukke periode in je leven.
Of heb je net een heftige gebeurtenis achter de rug waarvan jij langdurig stress ervaart.
Langdurige stress kan zeer nadelig zijn voor jouw (mentale) gezondheid.

Verderop in dit artikel lees jij wat jij kunt doen aan een langdurige situatie waarin jij jouw hoofd niet op orde krijgt!

2. Een kortdurende situatie waarin jij jouw hoofd niet op orde krijgt

Dit betreft een situatie waarin jij, als gevolg van een externe prikkel, jouw hoofd niet op orde krijgt.
Denk aan een moment van stress waarin jij opeens belandt.

Bijvoorbeeld vlak voordat je begint aan een tentamen.
Of als je denkt aan de problemen die jij hebt.

Je hoofd kan dan in zeer korte termijn verworden tot een chaos die je vervolgens maar moeilijk weer onder controle kunt krijgen.

Verderop in dit artikel lees jij wat jij kunt doen aan een kortdurende situatie waarin jij jouw hoofd niet op orde krijgt!

Waarom is orde in mijn hoofd belangrijk?

Als jij (kort of langdurend) jouw hoofd niet op orde krijgt, is de kans groot dat je niet in staat bent om rationele keuzes te maken.
Je kiest continu op basis van gevoel (soms niets mis mee!) omdat je niet de rust en de tijd ervaart om een goede en doordachte keuze te maken.

Op deze manier maak je vaak onhandige keuzes waardoor je weer in andere uitdagingen/problemen terecht komt.

Op deze manier kom je in een vicieuze cirkel terecht waar je moeilijk uit kunt komen!
Orde in je hoofd kan jouw helpen de juiste keuzes te maken.
Hierdoor kun jij deze vicieuze cirkel doorbreken.

Nu komen we eindelijk bij het gedeelte in dit artikel dat jou de handvatten geeft waardoor je meer rust en orde in je hoofd zult ervaren!

 Wat kan ik doen om mijn hoofd op orde te krijgen?

In een langdurige situatie waarin ik mijn hoofd niet op orde krijg:

1. Schrijf jouw gedachten op (braindump)
hoofd-op-orde-krijgen

Het opschrijven van wat jou bezig houdt zorgt voor overzicht.
Je kunt niet gestructureerd aan 15 dingen tegelijk denken en het gevoel dat je iets vergeet kan stress opleveren.
Een duidelijk overzicht op papier helpt jou enorm.

Terwijl ik dit schrijf weet ik dan ongeveer 3% van de mensen die dit leest dit ook daadwerkelijk gaat doen..
Jammer omdat een braindump jou zoveel kan opleveren.
Pak vandaag je pen op en begin!

2. Categoriseer de chaos in jouw hoofd

Zelfverzekerdworden.nl staat voor het aanbrengen van structuur.
Dit advies volgt dan ook logischerwijs op de eerste!
Dat jij jouw hoofd niet op orde krijgt komt niet door één enkel probleem.

Er steken er meerdere tegelijk te kop op.
Geef iedere zorg of probleem een cijfer van 0-10 en begin met het aanpakken van de heftigste twee.

Twee om het overzicht te bewaren en jouw gedachten meer te focussen.
Je kunt jezelf niet focussen op het oplossen van 18 stressvolle of zorgelijke situaties..

3. Neem afstand van dat wat jouw stress oplevert (start met het meeste urgente)

Misschien wordt de stress of zorg veroorzaakt door iets op jouw werk, in je relatie of binnen je thuissituatie.
Neem afstand om jezelf rust en tijd te geven om na te denken en te herijken.
In de situatie heb je geen overzicht.
Als je de ‘helikopterview’ pakt wel!

4. Onderzoek of jou jouw talenten voldoende gebruikt

Bezig zijn met dingen die je niet graag doet of niet goed kan (gaat vaak samen op) leveren in veel gevallen zorgen en stress op.
Kies een huis, baan, partner, hobby en sport die aansluiten bij jouw talenten en wensen.
Zorg dat je met je talent uit de voeten kunt.

Als jij graag tuiniert wordt je niet gelukkig in een appartement!

En als je graag sport, ga jij jezelf storen aan een partner die jou hierin demotiveert.

5. Scrol door naar mijn nummer 1 tip onderaan dit artikel!

Scrollen maar!

hoofd-op-orde-krijgen

In een kortdurende (acute) situatie waarin ik mijn hoofd niet op orde krijg:

1. Inventariseer in welke situaties jouw hoofd ‘overstroomt’ (en maak een plan).

Ontdek patronen bij jezelf.
Zorg ervoor dat je weet in welke situaties jij jouw hoofd niet op orde krijgt.
Tegen welke ontwikkelpunten van jezelf loop je aan en wat ga je hier aan doen?

Inzicht zorgt in dit geval voor overzicht.!
Ik vraag je om te vertragen en verdieping te zoeken.
In plaats van door te rennen in het muizenrad dat steeds sneller gaat draaien!

2. Neem een break (en waarom jij dit verplicht bent)

Geef jezelf die dag vrij of die korte vakantie.
Tegenover stress, zorgen en inspanning hoort ontspanning te staan om in balans te blijven.
Zie het als een weegschaal.
Problemen gaan optreden na een langdurige situatie van onbalans.

Denk jij dat je er niet tussenuit kunt omdat je onmisbaar bent voor jouw omgeving?
Als je lang in onbalans bent zal jouw omgeving je ook ergens kwijtraken aan misschien wel een burn-out.
Kies voor rust voordat het te laat is.
Ook om jouw omgeving, op langere termijn, van dienst te zijn!

3. Oefen deze situaties!

Klinkt gek. Loop er niet voor weg.
Als je wegloopt van stressvolle situaties zul je niet weerbaarder en sterker worden.
Oefen jezelf, met vallen en opstaan, in het doorstaan van deze situaties.
Je gaat merken dat jouw weerbaarheid beter wordt en dat jouw zelfvertrouwen zal toenemen.
Jouw eerste keer zwemmen was ook onprettig..

Krachtige nummer 1 tip om jouw hoofd blijvend op orde te krijgen!

Zorgen en stress zijn er in de meeste gevallen de oorzaak van dat jij jouw hoofd niet op orde krijgt.
De oorzaak van een situatie aanpakken leidt altijd tot duurzame verandering en verbetering!

 Om deze reden bied ik jou de E-cursus ‘Nooit meer zorgen en Stress’ aan.

Durf jij de uitdaging met jezelf aan te gaan?

Wil jij beter leren omgaan met jouw Zorgen en Stress?
Duizenden mensen ervaren iedere dag de voordelen van Geluk en Ontspanning na het volgen van deze cursus!

JA! Stuur mij door naar de kortingspagina!
  • Gegarandeerd resultaat (check de recensies!)
  • Intensieve en professionele begeleiding
  • Ervaar jij (te) weinig effect? Je krijgt je geld terug!
  • Leren op jouw tempo en op jouw manier!

Al duizenden mensen hebben baat gehad bij deze e-cursus en ervaren iedere dag weer de voordelen.

Jouw patronen worden door professionals onder de loop genomen en veranderd.
Doorbreek nu die cirkel van zorgen en stress en onderneem actie!

Heb je vragen over dit artikel of over deze E-cursus; neemt contact met mij op!

Ik sta klaar om jou te helpen!

Ontvang vandaag mijn 7 adviezen voor meer Zelfvertrouwen!

  • Ervaar direct een Boost aan Zelfvertrouwen
  • Heldere en confronterende inzichten
  • Al meer dan 3700 mensen gingen je voor
Ja! Stuur maar door!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *