Omgaan met stress? Deze super tips anno 2019 MOET je lezen!
Zelfverzekerdworden.nl - Eindelijk ben je er!
Stress 20 april 2017
mm
zelfverzekerd Geen reacties

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang GRATIS een PDF bestand met 7 tips waardoor jij per direct zelfverzekerder en gelukkiger wordt!

JA, dat wil ik!

Stress is een veelvoorkomend verschijnsel, er lopen letterlijk miljoenen mensen op de wereld die er dagelijks hinder van ondervinden. Hoe moet je omgaan met stress?

omgaan met stressOmgaan met stress is iets wat je regelmatig doet. Ongemerkt hebben we vaak te maken met stress, dit kan thuis zijn, op je werk of wanneer je met familie of vrienden bent.

Gezonde spanning is goed, maar als je langdurig bloot word gesteld aan stress zul je er hinder van gaan ondervinden. Het demotiveert je en het zorgt voor onrust, angst, een negatief zelfbeeld of concentratieproblemen.

Het is dus van belang dat je leert omgaan met stress om zo te voorkomen dat je structureel bloot word gesteld aan teveel stress met alle gevolgen van dien.

Maar hoe doe je dat? Hoe leer je omgaan met stress zodat het geen probleem word? Op deze pagina wil ik je hierbij helpen. Ik wil je laten zien hoe je kunt leren om stress binnen de perken te houden.

Gezonde stress en ongezonde stress

Zoals gezegd is gezonde spanning goed, het zorgt ervoor dat we reageren in benarde situaties. Onze hartslag gaat omhoog en we gaan sneller ademen.

Het is heel normaal als je gespannen bent voor een presentatie of een examen. Als we dan eenmaal de presentatie of het examen achter de rug hebben verdwijnt de stress en zakt alles weer tot een normaal niveau.

Dit is anders als je langdurig word blootgesteld aan stress. Er word teveel van ons gevraagd of we willen zelf teveel. Op zo’n moment lijkt ook nog alles tegen te zitten.

Dit soort momenten zorg voor stress die langere tijd aanhoud. We hebben het gevoel constant onder een bepaalde spanning te leven.

Ontspannen gaat steeds moeilijker, je hebt moeite om in slaap te komen en hebt weinig energie. Stress kan overigens voor heel veel verschillende klachten zorgen.

Heb je het gevoel dat je stress hebt en ervaar je klachten? Dan word stress ongezond en is het tijd om er iets aan te doen.

Klachten bij stress

Stress kan dus voor heel veel verschillende klachten zorgen, hieronder heb ik een rijtje met klachten opgesomd die het meest voorkomen:

  • Moe
  • Weinig energie
  • Gespannen zijn
  • Sneller emotioneel
  • Somber
  • Hoofdpijn
  • Maagklachten
  • Nek of rugpijn
  • Minder weerstand dus sneller verkouden

Het langdurig blootstaan aan stress kan ook aanleiding zijn voor hart en vaatziekten.

Een ander onderbelicht probleem is dat mensen die veel stress hebben vaak ongezonder gaan leven. Meer eten, meer roken, meer alcohol, minder of niet bewegen, etc..

Oorzaken van stress

Stress kan ontstaan door verschillende oorzaken, sommige oorzaken verhogen de kans op stress, denk aan:

  • Werkloosheid
  • Werk waar je geen plezier aan beleeft
  • Scheiding
  • Onzekerheid (geen nee durven te zeggen)
  • Werkdruk
  • Relatieproblemen
  • Huiselijk geweld
  • Er alleen voor staan
  • Traumatische gebeurtenissen (Ongeval, inbraak,verlies van naaste)
  • Ziekte

In sommige gevallen kun je niet zoveel doen aan de oorzaak van jouw stress maar in alle gevallen kun je beter met de stress leren omgaan.

Maar hoe kun je beter met stress leren omgaan?

Omgaan met stress

Veel mensen blijven te lang doorlopen met een overbelasting van stress, ze denken dat het vanzelf weer wegzakt maar dit is vaak niet het geval.

Als je denkt dat je overbelast word met stress is het van belang om overzicht te creëren. Stel jezelf de volgende vragen om meer inzicht te krijgen:

  • Waar krijg ik energie van?
  • Op welke momenten voel ik de spanning toenemen?
  • Waarover maak ik me zorgen? omgaan met stress oefeningen
  • Wat zijn mijn positieve eigenschappen
  • Hoe kan ik de omstandigheden verbeteren zodat ik minder stress ervaar?

Vaak gaan we gewoon door, dag in dag uit. We vergeten om de situatie eens goed te bekijken en te analyseren. Soms is de oplossing niet meer dan een kleine verandering.

Bovenstaande vragen kun je voor jezelf een aantal weken gaan onderzoeken, schrijf het op en maak je probleem inzichtelijk. Wat ik ook wil aanraden is dat je een persoon in vertrouwen neemt en er met hem of haar over spreekt.

Iemand anders kijkt toch net even wat anders tegen bepaalde zaken aan, dit kan zorgen voor dat duwtje in je rug wat je nodig bent om te veranderen.

Tips om stress tegen te gaan

#1 Waarom heb ik stress?

Misschien is het je al lang duidelijk maar met behulp van bovenstaande lijst kun je eenvoudig achterhalen waarom je stress hebt.

Dit is heel erg belangrijk in het proces om stress terug te brengen tot een normaal niveau. Als er dingen moeten veranderen moet je natuurlijk wel weten waar je de verandering moet inzetten.

#2 Accepteer

Er zijn heel veel dingen die buiten onze macht liggen, hier kunnen we dus zelf niet direct iets aan doen. Als je stress krijgt van zaken die buiten je macht liggen is het de hoogste tijd om deze dingen te accepteren.

Want waarom zou jij je druk maken over dingen die buiten je macht liggen? Toch zijn er heel veel mensen die stress krijgen door zich hier veel te druk over te maken.

#3 Word positiever

Positiviteit en stress gaan niet hand in hand. Word positiever en gedraag je positiever. Bekijk je leven van de zonnige kant en wees dankbaar voor wat je hebt.

Geloof in jezelf en zie niet altijd ‘beren op de weg’ Je kunt alles aan omdat je sterk en zelfverzekerd bent. Moet je een zware taak doen? Ontspan.. Het komt allemaal goed. Ga wat nuchterder in het leven staan. Laat je niet gek maken.

#4 Leuke dingen doen

Als je leuke dingen doet waar je plezier aan beleeft zul je, je ontspannen voelen. Stap dus soms uit de achtbaan en ga leuke dingen doen met vrienden en familie. De boog kan tenslotte niet altijd gespannen staan.

#5 Ga meer bewegen

Door te bewegen verdwijnen de stresshormonen uit ons lichaam, ga dus elke dag even bewegen, het liefst een half uurtje. Dit kan wandelen, joggen, fietsen maar ook intensieve taken als ramen lappen zijn.

Wandelen in de natuur heeft sowieso een erg rustgevend effect en is erg goed om stress tegen te gaan.

#6 Het is JOUW leven

Laat je leven niet leiden door anderen, weet precies wat je wilt. Het is jouw leven! Als je het gevoel krijgt dat anderen telkens beslissingen voor je maken kan dat leiden tot stress.

Je word er onzeker van en hebt het gevoel tekort te komen, word zelfverzekerd en ga voor je eigen leven, jij bent de kapitein!

#7 Praat erover

Wat ik hierboven ook al aangaf, praat erover met iemand die je vertrouwt. Laat de stress niet omslaan in overspannenheid of zelfs een burn out. Praat erover en laat een ander je situatie bekijken, dit moet natuurlijk wel iemand zijn die je vertrouwt.

Ook kun je professionele hulp inschakelen als je er echt niet meer uitkomt, tenslotte zijn deze mensen er voor opgeleid en kunnen ze je helpen om je stress aanzienlijk te reduceren.

praat over stress

Probeer stress los te laten

Stress ontstaat vaak omdat we dingen proberen te veranderen die buiten onze macht liggen. Hierboven gaf ik het al als tip aan dat je moet leren te accepteren.

Omdat het druk maken over dingen waar we niet direct invloed op kunnen uitoefenen één van de meest voorkomende oorzaken van stress is wil ik er nog apart een alinea aan wijden.

Want als je stress ervaart wil je het zo snel mogelijk oplossen. Dit proberen we dan voornamelijk in ons hoofd te doen, we proberen alles te controleren, te overzien en met van alles rekening te houden.

Dit geeft alleen maar meer stress. Je gaat teveel ‘in je hoofd zitten’ Hier is maar één oplossing voor.. Laat het los en accepteer het.

Het zal in het begin waarschijnlijk moeilijk zijn maar denk telkens als je weer in discussie gaat met jezelf, “Wat kan ik hier NU aan doen? Niets? Dan moet ik het loslaten want ik krijg er alleen maar stress van”

Meer inzicht

Omgaan met stress heeft alles te maken met inzicht. Wat door in te zien dat je sommige situaties niet kunt controleren leer je om los te laten.

Door los te laten laat je de stress los, laat je de zorgen los en je laat de behoefte tot controle los. Hierdoor zul je meteen meer rust ervaren.

Omgaan met stress met behulp van een coach

Net zoals autorijden makkelijker te leren is met een rij instructeur en zwemmen makkelijker gaat als je zwemles neemt is omgaan met stress eenvoudiger als je een coach inschakelt.

Frank de Moei is zo’n coach. Frank helpt al vanaf 2002 mensen die meer plezier, geluk, zelfvertrouwen en vooral weinig stress willen ervaren. frank de moei

Als trainer en coach in de Positieve psychologie en Lifecoaching is hij vanaf 2008 begonnen om zijn kennis en expertise online te delen.

Dit doet hij vanaf zijn website Newstart.nl. Ook ontwikkelde hij meerde e-cursussen en deze cursussen hebben inmiddels tienduizenden mensen geholpen.

Nooit meer zorgen of stress

Negatieve gedachten, onnodige zorgen en teveel stress zorgen ervoor dat je niet optimaal kunt genieten van je leven. Wil je meer ontspannen? Meer geluk en plezier? Laat dan je stress los met behulp van zijn cursus ‘Nooit meer zorgen of stress’

Wil jij een leven met meer ontspanning en wil je meer kunnen genieten van de dingen om je heen? Dan is de e-cursus Nooit meer zorgen of stress een echte eyeopener!

Vermoeid door Zorgen en Stress? Neem deze simpele stappen naar Geluk en Plezier! Ruim 2300 mensen gingen je voor en ervaren dagelijks de voordelen!

JA, Ik wil meer informatie!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig GRATIS waardevolle tips waardoor jij per direct zelfverzekerder en gelukkiger wordt! PS: Je ontvangt ook GRATIS het PDF bestand met tips die jij direct kunt toepassen!

JA! Dat wil ik!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *