Zelfverzekerd voor de klas staan?

Gemiddelde leestijd: 12 minuten

Als docent, leerkracht of in een baan waarin jij voor de klas staat kan er veel op je af komen.
Zelfverzekerd voor de klas staan kan jou enorm helpen in de uitdagingen die je iedere dag ervaart.

Maar hoe zorg jij ervoor dat jij zelfverzekerd voor de klas kunt (blijven) staan?
Werkdruk door personeelstekort ervaar je wellicht iedere dag.

Maar misschien lees jij dit wel en wil je juist zelfverzekerd voor de klas staan als student of als leerling!
Ook in dat geval lees jij hieronder effectieve tips en adviezen.

Daar komt bij dat de jeugd die jij les moet geven ook niet altijd makkelijk is.
Als docent of leerkracht sta je vaak voor de uitdaging om niet alleen orde en overzicht te houden, maar ook om de studenten iets bij te brengen.

Allerlei uitdagingen waarbij jouw zelfvertrouwen cruciaal is.
In dit artikel geef ik jou handvatten waardoor zelfverzekerd voor de klas staan voor jou makkelijker wordt!

Inhoudsopgave

Waarom is zelfverzekerd voor de klas staan cruciaal?

Zelfverzekerd voor de klas

Om een groep kinderen, pubers, jongvolwassenen of volwassenen te kunnen onderwijzen en sturen is overwicht van cruciaal belang.
Wij mensen zijn op een dusdanige manier geprogrammeerd dat wij sneller iets van iemand aannemen die controle uitstraalt en heeft.

Een zekere autoriteit (niet te verwarren met dominantie) is nodig om goed les te kunnen geven.
Een natuurlijke autoriteit zorgt er namelijk voor dat studenten het (onbewust) oké vinden dat jij bepaalde dingen gewoon bepaald.

Dat jij de regie hebt omdat jij op een natuurlijke manier deze positief inneemt.
Alleen vanuit deze positie kun jij rust, stabiliteit en een veilige en goede leeromgeving garanderen.

En met name dit laatste is essentieel om kennisoverdracht op een goede manier uit te voeren!
En wat is nodig om overwicht, autoriteit en controle uit te oefenen?

Juist.
Zelfvertrouwen.

Een docent zonder zelfvertrouwen waardoor hij of zij kaders stelt is te vergelijken met een snelweg zonder vangrail of middengeleider.”

Zonder vangrail of middengeleider zou het een complete chaos worden op de snelweg.
Aanrijdingen waarbij wellicht doden en gewonden vallen zou het gevolg zijn!

Kaders zorgen ervoor dat iedereen veilig en rustig van A naar B komt.
Dat geld op de snelweg, maar ook zeker voor de klas!

Waarom sta ik soms niet zelfverzekerd voor de klas?

Jij begrijpt dat de mate van zelfvertrouwen die jij ervaart van de klas niet losstaat van de mate van zelfvertrouwen die jij doorgaan in jouw leven ervaart.
Wat er in jou zit straal je uit.

Dat wat niet voldoende of niet in jou zit, kun je ook niet uitstralen.
Als de mate van zelfvertrouwen waarover jij beschikt niet toereikend is zul je onzeker voor de klas staan.

En dat wat jij uitstraalt wordt door jouw omgeving (studenten) opgevangen en gezien.
Waardoor jouw legitimiteit om kaders te stellen in gevaar komt!

Studenten gaan zich dan namelijk (onbewust) afvragen of jij wel capabel bent met alle gevolgen van dien.
En we hebben zojuist gezien dat juist die kaders zo belangrijk zijn!

Er ontstaat een soort sneeuwbaleffect.
Studenten worden steeds mondiger omdat jij het vertrouwen niet voelt om kaders te kunnen stellen.

Deze situatie kan jou nog onzekerder maken.
Lees dus snel verder wat jij kunt doen om deze situatie om te buigen!

Zelfverzekerd voor de klas

Wat helpt mij om met zelfvertrouwen voor de klas te staan?

Realiseer jezelf dat jij als persoon niet volledig onzeker bent of geen zelfvertrouwen bezit.
Er zijn alleen bepaalde situaties waardoor jij onzekerheid voelt.

Er zit voldoende zelfvertrouwen in jou om ook met deze situaties om te kunnen gaan.
Alleen heb jij de sleutel nog niet gevonden om dat zelfvertrouwen aan te spreken.

Zeg dus nooit tegen jezelf: ‘Ik ben onzeker’.
Deze gedachte helpt jou niet.

Zeg tegen jezelf: ‘Op sommige momenten wil en kan ik mijn zelfvertrouwen nog uitbouwen’.
Dit vertrekpunt gaat voor resultaat zorgen.

Wat kan ik concreet doen om zelfverzekerd voor de klas te staan?!

Hieronder 7 adviezen die jou helpen om zelfverzekerd voor de klas te staan.
Pas vooral diegene toe die het beste bij jouw passen!

1. Analyseer jouw onzekerheid

Jij bent niet op ieder moment dat je voor de klas staat onzeker.
Er zijn momenten dat jij je heel zeker voelt en er zijn momenten dat jij jezelf onzeker voelt.

Zorg dat je extreem helder hebt op welke momenten jij jezelf onzeker voelt.
Leg je vinger op de zere plek.

Je bent namelijk niet VOLLEDIG onzeker.
Er zijn alleen een aantal situaties waarin jij onzekerheid voelt.

Pas als je weet waar de kern van jouw uitdaging zit kunt je er mee aan de slag.
Praat er over met jouw leidinggevende of mede docenten.

Maak een plan voor jezelf hoe jij dat zelfvertrouwen in die specifieke situaties gaat ontwikkelen!

2. Investeer (enorm!) in een goede voorbereiding

Zelfverzekerd voor de klas

Een goede voorbereiding is bijna het hele werk in de klas.
Als jij de regels, kaders en afspraken gaat bedenken als je al in de klas bent, ben je te laat.

Zorg dat je zelf beelden hebt bij hoe jij wilt dat het in de klas reilt en zeilt.
Het fine-tunen van de kaders en regels kan natuurlijk prima in overleg met studenten.

Het is belangrijk dat studenten merken dat jij beelden hebt bij hoe het in hoofdlijnen in de klas zou moeten verlopen.
Je wekt dan het vertrouwen dat je de klas goed zal kunnen leiden waardoor studenten zich sneller zullen houden aan jouw regels en kaders.

3. Zorg voor extreem heldere regels en kaders

Zorg dat regels en kaders extreem helder zijn.
Dit heeft overigens niets te maken met hoe streng je bent.

Ook niet met hoeveel regels jij hebt in de klas.
Het gaat erom dat de regels die jij hebt enorm helder zijn en dat je ze consequent aan de orde stelt als ze worden overtreden.

Onduidelijkheid zorgt voor het overtreden van de regels en ‘uitprobeergedrag’.
Helderheid en duidelijkheid zorgt voor rust.

4. Investeer in de start van de les

Een veelgemaakte fout is; direct na binnenkomst van de studenten starten met de les.
Niet investeren (al is het maar 2 minuten) in de energie in de groep.

Voel even de energie.
Is er een uitgelaten stemming?

Vraag naar de oorzaak en temper deze een beetje.
Is er een bedrukte stemming?

Haal deze ook weg door het stellen van de juiste vragen.
Sluit aan bij hoe de groep zich voelt.

Pas als jij ‘geconnect’ bent met de groep is jouw kennisoverdracht effectief.
Zonder de juiste connectie of verbinding is een goede kennisoverdracht niet mogelijk.

Zelfverzekerd voor de klas

5. Heb een zelfverzekerde lichaamshouding

Jouw lichaamshouding is bepalend voor jou overwicht in de klas.
Het dubbele is dat jij uitstraalt wat je van binnen voelt.

Als jij jezelf onzeker voelt zul je dit onbewust uitstralen door bijvoorbeeld:

  • Snel te lopen
  • Naar voren te hangen
  • Je schouders te laten hangen
  • Veel naar beneden te kijken

Het is dus belangrijk om te investeren in het voelen van zelfvertrouwen.
Pas dan zul je het echt overtuigend uitstralen.

Toch kan het jou helpen om overwicht te krijgen door jezelf bewust te zijn van jouw lichaamshouding.
Wil jij zelfverzekerde lichaamstaal krijgen?
Lees dan artikel via de link hierboven.

6. Spreek duidelijk (niet te snel!)

Onzekerheid uit zich vaak in te snel praten.
De onbewuste aanname hieronder is dat je hard moet werken (snel moet praten) om de regie terug te winnen.

Je gaat steeds sneller en harder praten om regie te krijgen.
En dat leidt bijna altijd tot meer chaos.

Studenten voelen haarfijn aan dat jij sneller gaat praten omdat je het gevoel hebt dat je grip kwijtraakt.
Articuleer duidelijk en praat niet te snel.

Dit geeft het signaal af dat jij controle hebt.
En dat de situatie jou niet uit de hand loopt.

7. Stimuleer positief gedrag vaker dan dat je negatief gedrag afremt

Negatief gedrag afremmen door grenzen te benoemen en consequent te zijn is nodig.
Maar als je alleen hier op focust raakt de balans weg tussen positieviteit en negativiteit.

Zorgt ervoor dat er ruimte is voor positiviteit.
Dit stimuleert namelijk positief gedrag.

Beloon en complimenteer positief gedrag.
Iedereen wil (onbewust) worden beloond.

Met als gevolg dat studenten positiever gedrag gaan laten zien.
Daarbij komt dit de algemene sfeer ten goede in de klas!

Tenslotte is het zo dat mensen altijd meer waardering voelen voor iemand die positief gedrag beloont als voor iemand die negatief gedrag afremt.
En deze waardering kun jij goed gebruiken in de klas!

Start vandaag met het opbouwen van Blijvend

Zelfvertrouwen!

  • Gegarandeerd resultaat!
  • Professionele begeleiding
  • Meer dan 17.500 gingen jou voor 🙂
Stuur mij door naar de kortingspagina!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *