24 tips om zelfverzekerder te worden?

Lees hier tips die wél werken!

Gemiddelde leestijd: 22 minuten

Op deze pagina wil ik 24 tips om zelfverzekerder te worden met je delen!
Deze tips kun je bijvoorbeeld iedere avond of morgen lezen om zo meer zelfvertrouwen op te bouwen!

Het hebben van voldoende zelfvertrouwen is namelijk erg belangrijk zowel op je werk als in je vrije tijd.
Daarom is het goed dat je op zoek bent gegaan naar een manier om meer zelfvertrouwen op te bouwen.

Investeren in zelfverzekerder worden is een investering in jezelf waar je nooit spijt van krijgt.
Meer zelfvertrouwen zorgt voor betere prestaties en een veel prettiger gevoel.

Hieronder dus zoals gezegd een lijst met 24 tips om zelfverzekerder te worden!
Maar eerst wil ik wat belangrijke algemene informatie met je delen over zelfverzekerd worden.

Lees snel verder!

Inhoudsopgave

Hoe ontstaat onzekerheid?

Om optimaal gebruik te kunnen maken van de 24 tips om zelfverzekerder te worden is het belangrijk dat je weet waar je onzekerheid vandaan komt.
Eigenlijk is het vrij eenvoudig en misschien weet je van jezelf al wel waar jouw onzekerheid vandaan komt.

tips-om-zelfverzekerder-te-worden

Toch is het goed om het te benoemen.
Onzekerheid kan bijvoorbeeld ontstaan zijn tijdens je jeugd.

Tijdens je jeugd ben je namelijk extra gevoelig voor invloeden van anderen.
Als deze invloeden negatief zijn kan het zijn dat jij jouw onzekerheid opbouwt.

Hiermee bedoel ik bijvoorbeeld ouders die ook onzeker zijn en die jouw onzekerheid meegeven als de norm.
Maar jouw onzekerheid kan ook veroorzaakt (of verergert) worden door bijvoorbeeld:

  • Mensen in jouw omgeving die jou onzeker maken
  • Vervelende gebeurtenissen/ ervaringen
  • Pesten
  • Misbruik
  • Extreem introvert karakter
  • Laag zelfbeeld/eigenwaarde
  • En ga zo maar door…..

Zorg ervoor dat je helder hebt waar jouw onzekerheid vandaan komt!
Op deze manier kun je namelijk een betere selectie maken uit de tips die jouw zelfverzekerder maken.

De zoektocht naar waar jouw onzekerheid vandaan komt kan lastig zijn.
Ingesleten patronen kunnen diep ingeworteld zijn.

Heb jij hulp nodig om de oorzaak van jouw onzekerheid te achterhalen?
Dan mag je altijd contact met ons opnemen!

Wil jij Zelfverzekerd overkomen!?

Misschien ben je al wel jaren op zoek naar DE oplossing voor je onzekerheid en lijkt je het maar niet te kunnen vinden.
Om je onzekerheid te veranderen in een positieve emotie is het wel belangrijk dat je bereid bent hier de nodige tijd in te steken.

Helaas is het lezen van artikelen alleen niet genoeg.
Je zult er wel mee bezig moeten gaan om je geest te trainen op je nieuwe zelfverzekerde ‘ik’.

Onderstaande lijst is een prima middel om langs te lopen en toe te passen!
Er zullen tips om zelfverzekerder te worden tussen zitten die wellicht minder bij jou passen.

Maar er zitten ook zeker tips bij die voor jou het verschil kunnen maken!
Belangrijk is wel dat jij actie onderneemt.

Wij noemen dat: ‘In de DOE stand komen’.

  • Niemand is ooit rijk geworden zonder iets te doen.
  • Geen mens heeft ooit een fit lichaam en goede conditie gekregen zonder te sporten
  • Het is niet mogelijk om zelfverzekerd te worden door alleen maar achterover te hangen en niet met jezelf aan de slag te gaan

Kom dus in ACTIE.
Durf jouw onzekerheden aan te gaan.

Zelfverzekerd worden doe je in onze overtuiging in hoofdlijnen door:

  1. Vast te stellen wat jij wilt (welk gedrag wil jij kunnen laten zien zonder onzekerheid te voelen)
  2. Uitspreken wat je wilt (Dit gedrag ga jij met jezelf op een positieve manier bespreken met die stem in jouw hoofd)
  3. Je gaat deze wens en dit doel in lijn brengen met jou gedrag (je gaat doen wat je wilt zijn)

Klinkt allemaal logisch, ga er maar aan staan!
Ik hoop dat ik je met deze handvatten een kleine voorzet heb gegegeven om zelfverzekerder te kunnen worden.

Nogmaals; ik sta voor je klaar om je te helpen en van tips en adviezen te voorzien die aansluiten bij jouw persoonlijke situatie.
Onderaan deze pagina kun je met mij in contact komen!

Direct aan de slag met jouw onzekerheid kan ook door middel van het volgen van een E-cursus voor Blijvend Zelfvertrouwen.
Klik op de link hierboven voor meer informatie en een transformatie van jouw onzekerheid naar een zelfverzekerd leven!

Luister hier naar de korte samenvatting van dit artikel!

Tips om zelfverzekerder te worden

Hieronder lees jij 24 tips die jou zelfverzekerder maken.
Kies er vooral de tips uit die het beste bij jou passen.

Heb je vragen over hoe je een tips moet toepassen op jouw situatie?
Stel ze in de reacties onder aan dit artikel of neem contact met mij op!

1. Verzorg jezelf goed

Als jij jezelf goed verzorgt (wassen, scheren, haar in model, luchtje op et cetera) zul jij jezelf zelfverekerder voelen.
Focus jezelf extra op een goede verzorging als jij weet dat je in een situatie zult komen waarin je misschien onzeker zou kunnen worden.

Zorg er bijvoorbeeld voor dat je kleding aan hebt die jij fijn vindt en dat je er goed verzorgt uitziet als je dat podium op gaat voor die presentie.
Hoe beter en zelfverzekerder jij jezelf voelt; hoe beter die presentatie jou zal af gaan!

2. Stel taken niet uit en breng structuur aan

Een hele berg taken voor de boeg hebben kan ervoor zorgen dat je het gevoel hebt dat dingen jou over de schoenen lopen.
Een gebrek aan overzicht zorgt ervoor dat jij jezelf vragen gaat stellen als: ‘kan ik dit wel’ en dat is killing voor jouw zelfvertrouwen.

Breng structuur aan in hoe jij jouw taken oppakt zowel thuis als op het werk.
Een opgeruimd hoofd zorgt voor een gevoel van controle en zelfvertrouwen!

3. Focus meer op de toekomst dan op het verleden

Het verleden kun je van leren.
Maar focus jezelf er niet teveel op omdat dit jou onzeker kan maken.

Je kunt dit niet meer veranderen en dit kan jou veel negatieve energie kosten.
De toekomst kun je wel beïnvloeden en daarom is het raadzaam om hier meer op te focussen!

4. Geef (vaker) complimenten

Mensen die veel last hebben van een onzeker gevoel geven (bijna) geen complimenten.
Ze zijn te druk met zichzelf bezig en met wat de mensen om hen heen van hen vinden.

Begin vanaf vandaag met het geven van meer complimenten!
Los van het feit dat complimenten geven een goed gevoel oplevert, wek jij de indruk dat jij jezelf zelfverzekerd genoeg voelt over jezelf om ze uit te delen!

5. Doe meer dingen die jou een waardevol gevoel opleveren

Hoe vaker jij iets doet wat jou een waardevol gevoel geeft; hoe meer jij jezelf waard gaat vinden.
En hoe meer jij jezelf waard vindt; hoe meer jouw eigenwaarde stijgt!

Hoe meer eigenwaarde, hoe meer de kans dat jij jezelf gaat vertrouwen.
Iets dat veel waard is vertrouw je namelijk veel makkelijker dan iets (of iemand) die waardeloos is.

6. Relativeer als je iets niet helemaal goed hebt gedaan

Iedereen maakt fouten.
Zelfs de meest succesvolle mensen.

Praat niet alles goed.
Maar leer van je fouten, lach met regelmaat om jezelf en ga door!

7. Behandel jezelf met meer begrip

Kijk uit met hoe je jezelf ziet.
Vaak ben je te hard voor jezelf en denk je al snel dat je gefaald hebt.

Wees positief en focus meer op de positieve kanten.
Wat heb ik geleerd? Wat kan volgende keer beter?

8. Stel vast wanneer jij tevreden bent over jouw niveau van zelfvertrouwen

Als je een einddoel voor ogen hebt kun je echt acties gaan uitvoeren die leiden tot dat einddoel.
Het opbouwen van jouw zelfvertrouwen wordt hier veel concreter van.

Omdat het opbouwen van zelfvertrouwen vaak abstract blijft helpt het om een einddoel voor jezelf te bepalen.
Wanneer ben jij tevreden met het niveau van zelfvertrouwen dat jij wilt bereiken?

9. Ga meer van jezelf houden

Meer zelfliefde zorgt ook voor meer acceptatie als je een keer iets doet wat niet handig is.
Hierdoor ben je minder afhankelijk van wat anderen van je denken of zeggen.

Vergroot jouw zelfliefde in 5 stappen op deze manier.
En voorkom dat jij te vaak te hard bent voor jezelf.

visualisatie-zelfverzekerder-worden

10. Realiseer jezelf; de meer dan 90% van de mensen is druk met zichzelf

Soms moet je gewoon schijt hebben!
Mensen zijn bijna altijd met zichzelf bezig.

Jou onhandige actie is waarschijnlijk door niemand opgemerkt.
Relativeer op deze manier de dingen die soms niet helemaal goed gaan!

11. Neem een zelfverzekerde houding aan

Borst vooruit, kin omhoog, schouders naar achteren.
Op deze manier straal je een zelfverzekerdere lichaamshouding uit.

Ontwikkel wel eerst jouw interne zelfvertrouwen!
Dan komt jouw zelfverzekerde lichaamshouding daar vanzelf achteraan en is deze houding ook blijvend en duurzaam!

12. Richt jezelf op succes in plaats van op falen

Zeg tegen jezelf: Ik kan het’ in plaats van dat je te vaak zegt ‘Dit zal wel (weer) niet lukken’.
Vaak komt jouw gedachte uit omdat je onbewust toewerkt naar de bevestiging van jouw overtuiging.

Steek jouw energie minder in wat je moet doen om niet te falen.
En maar in wat jij moet doen om te slagen!

13. Stop met het vergelijken van jezelf met anderen

Wordt de beste versie van jezelf.
Daarbij vergelijk je bijna altijd hoofdstuk 10 van een ander met jouw hoofdstuk 2.

Focus je op jezelf zodat je geen stappen overslaat.
Daarbij zie je vaak de moeite en onzekerheid van een ander niet, die er wel degelijk is.

14. Maak een lijst met alle positieve eigenschappen en kwaliteiten die je bezit

Lees deze lijst ook regelmatig door.
Dit helpt jou om jezelf minder te focussen op wat je (nog) niet zo goed kunt.

Focus je daarna meer op het uitbouwen van jouw talenten en kwaliteiten.
En minder op jouw ontwikkel – en verbeterpunten.

15. Omring jezelf met positieve mensen

Negatieve mensen zijn killing voor jouw gevoel van zelfvertrouwen.
Neem afstand van mensen om je heen die jou laten twijfelen aan jouw kwaliteiten.

Ga in plaats hiervan vaker om met mensen die vertrouwen hebben in jou.
Dit voelt soms rot, vooral als je lang met negatieve mensen bent omgegaan of als het bijvoorbeeld familie betreft; maar het voordeel voor jou is enorm!

16. Kom de afspraken die je met jezelf maakt na

Telkens als jij jezelf iets beloofd (bijvoorbeeld om te gaan sporten) en je komt dit niet na, krijgt jouw eigenwaarde een knauw.
Wat is iets of iemand waard die zijn woord (in dit geval aan jezelf) niet houdt?

Als je de afspraken aan jezelf wél nakomt (ook als je geen zin hebt of het regent of wat dan ook) zal jouw eigenwaarde stijgen.
En als jouw eigenwaarde stijgt zul jij jezelf meer gaan vertrouwen!

17. Stap vaker uit je comfort zone

Neem wat meer risico en durf uitdagingen aan te gaan.
Als jij iets wilt bereiken, maar je bent onzeker over of je dit wel kan; laat dit gevoel jouw dan niet tegenhouden.

De meest succesvolle mensen wisten van te voren ook niet dat dat wat ze begonnen zou uitpakken tot een enorm succes.
Zet steeds een stapje verder uit je comfortzone; omdat in precies DIE zone de dingen in het verschiet liggen die jouw geluk en zelfvertrouwen opleveren!

18. Leer vooral ‘nee’ te zeggen tegen dingen die je niet wilt

‘Ja’ zeggen tegen zelfvertrouwen is regelmatig ‘nee’ zeggen tegen andere dingen.
Bijvoorbeeld tegen verzoeken van anderen die jij altijd inwilligde om jezelf te bewijzen.

Maak vaker contact met wat jij wilt en breng jouw gedrag en acties vaker in lijn met wat jij wilt.
Op deze manier zorg je ervoor dat jij een fijner leven en gevoel krijgt waardoor meer zelfvertrouwen ontstaat.

19. Wees altijd eerlijk, zowel tegen jezelf als tegen anderen

Spreek open over hoe jij jezelf voelt en doe je niet anders voor.
Als jij iets niet prettig vindt omdat je jezelf onzeker voelt; geef het aan.

Pas dan kan de ander rekening met jou houden.
Jouw onzekerheden benoemen is enorm krachtig en gek genoeg levert dat juist zelfvertrouwen op!

20. Ga eens vooraan zitten tijdens een lezing

Als je onzeker bent is de kans groot dat je meestal achter in de zaal zit.
Ga eens bewust ander gedrag inzetten omdat dit ook een ander gevoel oplevert.

”Als jij doet wat je altijd deed; krijg je ook wat je altijd kreeg”

Martijn van Zelfverzekerd Worden

21. Wees dankbaar voor alles om je heen

Dankbaarheid zorgt voor een positief en gelukkig gevoel.
Focus je op dat wat je allemaal hebt bereikt en gedaan hebt.

Deze emotie zal jou helpen om jezelf zelfverzekerder te voelen.
Daarbij wordt je hiervan een veel prettiger mens voor jouw omgeving!

22. Glimlach altijd ook als je, je onzeker voelt

Onzekere mensen kijken vaak naar beneden en hebben vaak een neutrale uitstraling/uitdrukking.
Mensen die glimlachen geven het signaal af dat ze zelfverzekerd genoeg zijn over zichzelf om zich goed te voelen.

Een glimlach levert zelfvertrouwen en positiviteit op.
Maak er vaker gebruik van!

23. Maak gebruik van visualisatie

Jouw hersenen maken geen verschil tussen iets visualiseren of iets daadwerkelijk doen.
Doe je ogen dicht en zie jezelf op dat podium staan.

Zie hoe je beweegt, wat je zegt en hoe jouw houding is.
Door hiervan gebruik te maken bouw je oefenmomenten in waardoor je in de uiteindelijke uitvoering zeker beter doet!

24. Zorg voor een fit lichaam

Als jij jezelf fit voelt voel je jezelf zelfverzekerder.
Jouw lichaamshouding verbetert en onbewust heb jij het gevoel en uitstraling dat je over doorzettingsvermogen en kracht beschikt.

Ga sporten en voel je fitter!
Hierdoor zul je beter in je vel zitten en meer zelfvertrouwen uitstralen.

tips-om-zelfverzekerder-te-worden

Bekijk deze lijst regelmatig!

Om meer zelfvertrouwen op te bouwen is het belangrijk dat je deze lijst met tips om zelfverzekerder te worden regelmatig doorleest.
Na een tijdje zul je merken dat er veranderingen komen.

Negatieve emoties die er al jaren inzitten hebben tijd nodig om te veranderen.
Geef ze deze tijd dus ook en geef vooral niet te snel op.

Misschien kun je het jezelf nu nog maar moeilijk voorstellen.
Toch kun jij snel veranderen in een enorm zelfverzekerd persoon die het leven volop aangaat en uitdagingen niet uit de weg gaat!

De kracht van zelfverzekerd worden zit in herhaling

Je denkt misschien bij jezelf, “Waarom moet ik dit elke dag herhalen?
Wat gebeurt er dan?”

Je brein is eigenlijk hetzelfde als een computer..
Het is maar net welke software jij erin stopt, ben je niet tevreden over deze software?

Dan zul je de oude software moeten verwijderen en er een nieuwe versie op moeten zetten.
Helaas is het bij ons brein niet een kwestie van wissen en opnieuw uploaden.

Toch is het niet moeilijk om je mindset te veranderen, als je het maar op de juiste manier doet en het de nodige tijd geeft.
Een nieuw overtuigd beeld van jezelf vermengd met krachtige emoties, dat is het geheime recept.

Je spreekt jezelf dus op een positieve en zelfverzekerde manier toe, maar let dus op dit moet je echt voelen.
1000x “Ik ben zelfverzekerd” zeggen zonder een daarbij een gevoel te ervaren zal je weinig opleveren.

Bovenstaande lijst is super handig om als geheugensteuntje te gebruiken, maar let dus op..!
Vermeng je gevoel van zelfvertrouwen met krachtige emoties.

Dan zul je voor het eerst in je leven echte veranderingen opmerken.
Daarom is het belangrijk dat jij de tips die jou zelfverzekerder maken in jouw netvlies slijt!

Direct Zelfvertrouwen opbouwen?

Wil jij dingen nog sneller laten veranderen omdat je er nu wel behoorlijk klaar mee bent?
Sneller zelfverzekerder worden door middel van begeleiding van een deskundige?

De E-cursus Blijvend Zelfvertrouwen van Frank de Moei is uitermate geschikt om jou op een constructieve manier te voorzien van blijvend zelfvertrouwen!
Er zijn je inmiddels al meer dan 17.000 mensen voorgegaan die allemaal bijzonder positief zijn over deze cursus!

Ik hoop van harte dat je iets kunt met de tips die jou zelfverzekerder maken.
Klik op de Blauwe Button hieronder voor meer informatie!

Meer interessant artikelen voor jou

Start vandaag met het opbouwen van Blijvend Zelfvertrouwen!

  • Deze inzichten hebben de levens van duizenden mensen veranderd
  • Heldere opbouw en gericht op jouw situatie
  • Leuke en Interactieve online cursus!

 

Ja! Ik Wil Toegang!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *