Beter omgaan met tegenslag!?

Gemiddelde leestijd: 11 minuten
Onzeker zijn
omgaan-met-tegenslag-zelfverzekerdworden.nl

Het is eerder niet de vraag óf het gebeurd.
Meer wannéér het gebeurd.

Tegenslag ga jij zeker ervaren.
Het voorkomen van tegenslag is in het leven een kansloze missie.

De manier waarop jij met tegenslagen omgaat kun je wel beïnvloeden!

Je kunt het zelfs (leren) ombuigen naar een situatie waarin jij sterker, weerbaarder en veerkrachtiger wordt.
Wellicht heb je al tegenslagen ervaren en wil je beter omgaan met tegenslag.

In dit artikel geef ik jou handvatten die er voor gaan zorgen dat jij in de toekomst beter met tegenslagen kunt omgaan!

Lees snel verder!

Inhoudsopgave

Hoe komt het dat omgaan met tegenslag moeilijk is voor mij?

Het is enorm menselijk om te proberen om tegenslagen zoveel mogelijk te voorkomen.
Het is jou vast opgevallen dat iedereen anders omgaat met tegenslagen.

Waar jij er misschien wel lang in blijft hangen, zie je mensen om je heen die er zo overheen lijken te komen.
Waar komt dit door?

Waarom lukt het jou vaak niet om snel over jouw tegenslagen heen te komen?
Er zijn verschillende oorzaken die ervoor kunnen zorgen dat jij moeilijk(er) kunt omgaan met teleurstellingen en tegenslagen.

Het willen ontwijken van tegenslagen zit diep in het menselijke brein geworteld.
Vanuit onze vroegere situatie bezien (ver voor onze huidige beschaving) konden tegenslagen en teleurstellingen, de veiligheid enorm in gevaar brengen. 
Tegenslag in het vinden van voedsel, het creëren van onderdak of het beschermen van jou en je familie kon in het meest extreme geval de dood tot gevolg hebben zelfs..

Om deze reden is het verminderen van tegenslag een reflex dat diep geworteld is in jouw brein.
Daar komt bij dat jou karakter een belangrijke rol kan spelen in de mate waarop jij tegenslagen kunt relativeren en verwerken.

Jouw karakter kan van nature positief zijn, maar kan ook wat negatiever zijn waardoor dezelfde tegenslag door jou als heftiger wordt ervaren dan bijvoorbeeld bij iemand anders.

Hier is ‘jouw zijn’ verantwoordelijk voor.
Het heeft weinig zin om hier tegenin te gaan.

Wat je wél kunt doen lees je verderop in dit artikel!

Daarbij zijn uiteraard de intensiteit en de frequentie van de tegenslagen heel bepalend voor hoe jij hiermee om zal kunnen gaan.
Misschien krijg jij heel veel tegenslag te verwerken en natuurlijk heeft dat invloed op de tegenslagen die je in de toekomst nog te verwerken zult krijgen.

Waarom focussen op het voorkomen van tegenslagen niet werkt!

Tegenslagen gaan komen.

Het zoveel mogelijk verminderen van tegenslag leidt tot krampachtig en onnatuurlijk ontwijkgedrag.

omgaan-met-tegenslag

Tot wegduik gedrag.
Het leidt tot het minder aangaan van uitdagingen wat ervoor zorgt dat jouw groeien en ontwikkeling stagneert.

Omdat er altijd ergens een angst in jou zit dat er teleurstelling zal volgen op de uitdaging die jij aan gaat.
JUIST deze verkrampte en onnatuurlijke houding zal het ervaren van tegenslag in de hand werken.!

Het aangaan van uitdagingen is juist nodig!
Iedere tegenslag die jij goed voor jezelf op een rij krijgt, is een situatie waarin jij jouw weerbaarheid vergroot!

Met andere woorden; investeer in het verhogen van jouw weerbaarheid en niet in het verminderen van tegenslag!!

Zoals gezegd is het krampachtig verminderen van tegenslag niet effectief.
Het zorgt voor onzeker gedrag waardoor jouw zelfvertrouwen deuken oploopt.

Jij bent fysiek en mentaal sterk en hebt voldoende middelen tot jouw beschikking om goed met tegenslagen om te gaan.
Hooguit ben je de juiste manier van omgaan met tegenslag kwijtgeraakt en is het nodig dit weer scherp te maken voor jezelf.

omgaan-met-tegenslag-zelfverzekerdworden.nl

Wat kan ik doen om beter om te gaan met tegenslag?

Leer beter omgaan met tegenslag door het vergroten van jouw weerbaarheid dus!
En hoe kun jij jouw weerbaarheid vergroten?

En dit klinkt gek..

Door tegenslagen niet te ontwijken, maar juist te gaan zien als momenten die jou weerbaarder maken.

Dit gaat niet vanzelf.
Jouw mindset is hierin bepalend.

Deze manier van het omgaan met tegenslag zul je moeten aanwennen en leren.

Stel jezelf bij een tegenslag de volgende 4 vragen:

  1. Wat was mijn aandeel in het ontstaan van deze tegenslag?
  2. Had ik mezelf kunnen voorbereiden op deze tegenslag?
  3. Wat heb ik concreet geleerd van deze tegenslag?
  4. Wat doe ik de volgende keer wel/niet meer om deze tegenslag te voorkomen/verminderen?

4 concrete  tips waardoor jij beter kunt omgaan met tegenslag!

1. Stel vast waar jouw emotie voornamelijk vandaan komt

Tegenslag levert (bijna) altijd emoties op.
Dat kan variëren van bijvoorbeeld verdriet, woede, angst, onzekerheid en wanhoop.

Ga dit voor jezelf na en stel vast wat vooral verantwoordelijk is voor het ontstaan van deze emotie.
Spreek deze emotie naar jezelf uit en realiseer jezelf dat je er alleen hierdoor al voor zorgt dat je een volgend keer weet welke emoties bij jou zullen gaan spelen in een bepaalde situatie!

positieve vrouw

2. Maak afspraken met jezelf

Leren gaat soms vanzelf.
Alleen in situaties waarin emoties een rol spelen vaak niet.

Als je hebt vastgesteld waar jouw emoties vandaan komen ga je afspraken maken met jezelf die ervoor zorgen dat deze emoties een volgende keer niet (of minder heftig) zullen opkomen.

Dit doe je door ze te bespreken met anderen die zijn betrokken bij de tegenslag, of door jouw emoties op te schrijven.
Je kunt ook de emotie benoemen in het moment of juist een plan voor jezelf maken dat voorkomt dat je weer zo in je emotie raakt.

Kies iets dat bij je past maar loop niet weg voor de hele situatie die de tegenslag veroorzaakt!
Denk aan die weerbaarheid waar jij mee aan de slag bent!

3. Worstel niet alleen

Wellicht worstel jij vaak alleen met tegenslag.
Wat tegenslag écht met jou doet of welke effecten het heeft houd je liever voor jezelf.

Nu moet ik je vertellen dat mensen gezelschapsdieren zijn die eigenlijk zijn gemaakt om de kracht van de groep in te zetten als tegenslag zich voordoet.
Praat met anderen over jouw gevoel en vraag om raad.

Kies mensen die dichtbij jou staan.
Onderzoek heeft aangetoond dat praten over tegenslag de relatie verdiept als je hier met iemand over praat.
Daarbij heb je de kans om de levenservaring van de ander in te zetten in jouw situatie. Blijf ook hier weer leren!

4. Help anderen beter omgaan met tegenslag!

Je hebt vast wel eens van het wederkerigheidsprincipe gehoord.
Als jij anderen helpt, helpen anderen jou ook als je hulp nodig hebt.

Leer te geven. Pas dan zul je (oprecht) ontvangen.

Jouw relaties zullen verdiepen en je zult hiervan meer geluk ervaren.
Ondanks dat je zelf niet altijd lekker in je vel zit; help anderen.

Luisteren en doorvragen kost jou niet veel energie en kan een ander enorm helpen.
Ga hier eens mee experimenteren!

De nummer één oplossing!

Met frisse moed tegenslagen te lijf gaan met als resultaat; weerbaarder worden kan op één belangrijke voorwaarde..

Je zult het zelfvertrouwen moeten ervaren dat nodig is om ook na meerdere tegenslagen positief te blijven en te willen blijven leren.

Als deze mindset weg ebt is het beter omgaan met tegenslag een moeilijke missie.
Werk dus aan een blijvend zelfvertrouwen als jij deze uitdaging met jezelf wilt aan gaan!

De E-cursus die ik hieronder aanbied heeft al duizenden mensen geholpen bij het ontwikkelen van een heel effectief en blijvend zelfvertrouwen.

Druk op de gele knop voor direct actie en krijg je geld terug als de cursus je toch niet bevalt.

Start vandaag met Opbouwen van jouw Zelfvertrouwen!

 

  • Professionele begeleiding
  • Meer dan 17.500 gingen jou voor

 

JA! Stuur mij door!
  • Gegarandeerd resultaat
  • Begeleiding door professionals
  • 100% geld terug garantie
  • Leren op jouw tempo

Heb je vragen over jouw specifieke situatie of over deze E-cursus?

Neem contact met mij op.
Ik sta klaar om jou te helpen en reageer altijd!

Otvang vandaag mijn 5 stappenplan voor meer Zelfvertrouwen!

JA! Stuur maar door!

2 reacties op “Beter omgaan met tegenslag!?

  1. Martijn heeft mij geleerd om mijn ‘needy’ en overenthousiast zijn moet omzetten naar meer realisatie. Dit begint door alles eens op te schrijven. Ik leer nu op mijn voetjes op de grond te houden waardoor ik ook meer realistisch begin te kijken over het negatief gedrag van mezelf. In plaats van tegenslag toe te laten zorg ik er nu voor dat ik hieruit leer.

    Bedankt Martijn!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *