Waarom jij een (te)veel aan prikkels moet vermijden - zelfverzekerdworden.nl %
Zelfverzekerdworden.nl - Eindelijk ben je er!
Piekeren 21 februari 2019
mm
zelfverzekerd Geen reacties

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang GRATIS een PDF bestand met 7 tips waardoor jij per direct zelfverzekerder en gelukkiger wordt!

JA, dat wil ik!

In deze tijd is het aantal prikkels dat jij per dag op je af krijgt enorm. Gelukkig heb jij de keuze om hier goed mee om te gaan! In deze blog leer jij goed om te gaan met al deze prikkels.

Misschien ervaar jij die prikkels ook regelmatig.teveel-prikkels-zelfverzekerdworden.nl
Het gevoel dat je hoofd boordevol zit.
Dit gevoel is niet gek of raar.

En zeker niet in de 21e eeuw..

In dit artikel lees je hoe jij beter kunt omgaan met het aantal prikkels dat op je afkomt.

Het gevolg hiervan heeft een direct effect op jouw zelfbeeld en zelfvertrouwen.

Lees dus snel verder!

Wat zijn prikkels

Prikkels kunnen in grote lijnen op twee manieren bij jou binnenkomen:

1: Via jouw zintuigen; zien, horen, ruiken, proeven, voelen (extern)
2: Via jouw gedachten of  lichaam (intern)

Prikkels zijn niet perse negatief of schadelijk.

Een teveel aan prikkels (overprikkeling) ontstaat als er meer prikkels bij je binnenkomen dan dat jouw brein kan verwerken.

Dit kan wel degelijk schadelijk zijn en invloed hebben op hoe jij je voelt.

Prikkels door bijvoorbeeld:

  • Televisie
    teveel-prikkels
  • Radio
  • Internet
  • Sociale Media
  • Billboards
  • Reclame
  • Gesprekken
  • Ervaringen
  • En nog veel meer..

 

De Amerikaanse psychiater Edward Hallowell heeft het volgende gezegd over prikkels: ” nooit in de menselijke geschiedenis, moesten onze hersenen zoveel informatie verwerken als vandaag. We hebben nu een generatie mensen die vele uren achter een computerscherm of een mobiele telefoon doorbrengen en die het zo druk hebben met het verwerken van de ontvangen informatie uit alle richtingen, dat ze het vermogen om te denken en voelen verliezen. Het merendeel van de informatie is oppervlakkig. 

zelfverzekerdworden-prikkels
Edward Hallowell

Mensen offeren de diepte en kwaliteit van hun gevoel op en isoleren zich van andere mensen. ”

 

Hoeveel prikkels krijg ik binnen?

Hier zijn veel verschillende onderzoeken naar gedaan.

Volgens mediaspecialist John Faasse worden Nederlanders per dag allen al blootgesteld aan zo’n 1546 reclames per dag (variërend van billboards, langs de weg, tot radioreclame en reclames in de supermarkt)

Als je dit doorrekent naar hoeveel reclames jij in je hele leven voorbij ziet komen, is dat zo’n 11 miljoen!

Je kunt je voorstellen dat dat in het jaar 1433 anders was.
Omdat de mens hetzelfde is gebleven, qua belastbaarheid, is het dus relevant dat je hier goed mee omgaat!

Op een gegeven moment zou dan toch iedereen een vol hoofd moeten hebben?
Los van deze reclameboodschappen zijn er natuurlijk nog veel meer bronnen die prikkels afgeven.

Gelukkig verwerk je deze prikkels allemaal niet bewust.

Veel gaat onbewust aan jouw brein voorbij maar wordt wel geregistreerd door jouw brein!

Uiteindelijk zijn we in staat om tussen de 5 en 9 eenheden aan informatieprikkels per keer bewust te verwerken.

Ons brein is met name gek op dynamische prikkels (zoals beweging en geluid).teveel-prikkels-zelfverzekerdworden

Bijna alle zintuigen worden in deze gevallen namelijk bevredigd en dat voelt goed.

Zie hier ook een van de belangrijkste oorzaken van het feit dat de gemiddelde Nederlander zijn mobiele telefoon bijvoorbeeld belangrijker vindt dan seks, meer salaris of iets dergelijks. De mobiele telefoon voorziet enorm in jouw prikkelbehoefte.

 

 

Wat een goed gevulde koelkast is voor een voedsel verslaafd persoon, is een mobiele telefoon voor bijna ieder mens..

Dit is te vergelijken met een verslaving aan zoet eten.

Het brein geeft telkens opnieuw een sterk signaal af om vooral op zoek te gaan naar zoet voedsel.
Is dat gezond?
Nee.

Dat zegt dus iets over de behoeftes die jij kunt voelen.

Niet iedere behoefte is heilzaam voor jouw lichaam of geest.
Sterker nog; sommige behoeftes (naar overmatig veel zoetigheid bijvoorbeeld) leiden tot een ongezond lichaam met alle gevolgen die daarbij horen.nieuwsbrief-zelfverzekerdworden.nl

Net zo schadelijk kan de behoefte zijn naar een voortdurende storm aan prikkels.

Dit kan zorgen voor een gevoel van permanente ongedurigheid en onrust.
Dit staat het vinden van kwalitatieve rust enorm in de weg.

 

Waarom kan ik niet zonder prikkels?

Jouw brein is tot op zekere hoogte verslaafd geraakt aan prikkels.
Als het een tijd rustig is om je heen ervaar je misschien wel een gevoel van ‘saaiheid’ of lusteloosheid.

Je gaat dan actief op zoek naar nieuwe prikkels.

Kijk in de trein maar eens om je heen wie er rustig voor zich uit kijkt.
Wie van het landschap geniet..

Ik hoe hier niet uit te leggen wat de meeste mensen doen.

Dat zie je zelf ook wel.

Ze zijn niet allemaal met belangrijke zaken bezig..

De meesten stillen hun honger naar prikkels.
En dat is niet erg!

Het gevaar is alleen dat de hoeveelheid prikkels je opbreken.

 

Wat is het gevolg van een teveel aan prikkels?

Er zijn meerdere schadelijke gevolgen te benoemen.
Ik zal mij beperken tot de hoofdzaken.

  1. Het zorgt ervoor dat jij jouw doelen niet behaald

De tijd die je besteedt aan het bevredigen van jouw prikkelbehoefte steek je niet in de dingen die voor jou echt belangrijk zijn.

Je relaties, je werk, je ontspanning (en nee, voor jouw brein is Netflixen geen ontspanning).

Als je minder tijd steekt in de zaken die voor jou echt belangrijk zijn is het gevolg zeer waarschijnlijk dat de kwaliteit hier onder leidt. Een avondje uit eten waarbij je allebei met je mobiele telefoon in je hand zit de hele avond, of op vakantie de hele dag bezig zijn met het zoeken naar het pasword voor Wifi?

Ik garandeer je dat dit een schadelijk effect heeft op jouw relatie(s).

 

  1. Fysieke, mentale en emotionele klachten

Overprikkeling kan leiden tot slaapproblemen, verminderde eetlust, lusteloos gevoel en nog veel meer.teveel-prikkels-zelfverzekerdworden.nl

Uiteindelijk kan overprikkeling ook leiden tot verregaande klachten als burn-outs en angststoornissen.

 

  1. Neerslachtig gevoel

De hele dag bezig zijn met prikkels is vaak ook het gebrek aan een richting in je leven.
Weten waar je voor gaat en staat zorgt voor een richting.

Als je overal op richt, mis je altijd.

Als je een plan hebt met je toekomst breng je focus aan en focus genereert energie.

Altijd maar bezig zijn met jezelf prikkelen kan leiden tot een gebrek aan focus op de waardevolle zaken in het leven.

De kwaliteit van jouw leven gaat hiervan naar beneden wat kan leiden tot een (langdurig) neerslachtig gevoel.

 

 

Wat kan ik doen om het aantal prikkels te verminderen?

Nu komt het goede nieuws.

Jij (een mens) heeft altijd een keuze!

Keuze om dingen goed te doen.

Of om het niet goed te doen.

Goed omgaan met het aantal prikkels ligt dus binnen jouw bereik en is mogelijk!visualiseren-zelfverzekerdworden

Net zoals bij sport het geval is, is voldoende rust enorm belangrijk.

Zonder voldoende rust kunnen jouw lichaam en geest niet optimaal functioneren.

Prikkels uitsluiten moet niet het doel zijn.

De sleutel is; balans..

Tegen over een periode van veel prikkels, zou een periode van veel rust moeten staan.

1. Neem routinematig rustperiodes

Je werkdag verkorten, of minder doen in huis is vaak geen optie. Je tijd anders indelen wel.

Zorg dat je rustperiodes inplant in bestaande patronen. Na het eten een rondje wandelen. Op het werk even een kort moment van ontspanning zal netto leiden tot meer prestatie omdat je hierdoor meer in balans raakt.

2. Stel doelen en hang hier een tijdslijn aan

Zoals eerder gezegd helpen doelen jou om gefocust te zijn. Deze focus heb jij nodig om weerstand te genereren tegen de hunkering naar prikkelbevrediging door bijvoorbeeld overmatig Social Media gebruik.

Het stellen van doelen helpt om te bereiken wat jij wilt. Het zorgt voor een voldaan en trots gevoel.

Ga maar na; hoe trots voel jij jezelf na een avond Netflix?

Of hoe trots voel jij jezelf als je iets moois bereikt op je werk of thuis?

De keuze is aan jou.

3. Maak afspraken met jezelf over je sociale media gebruik

Zoals eerder gezegd. Netflixen en Facebook is geen ontspanning. Jouw brein krijgt tijdens het filmkijken of scrollen enorm veel informatie binnen die moet worden verwerkt.

Stel hier grenzen aan en bedank (met elkaar) leuke en ontspannen alternatieven.

Ga naar buiten.

Zorg dat je meer beweegt of meer tijd steekt in het bereiden van gezond en lekker eten.

 

 

Direct aan de slag met een betere balans in mijn leven

Is te midden van alle prikkels in balans komen voor jou een uitdaging ?

Deze e-cursus kan jou hier enorm bij helpen:

Vermoeid door Zorgen en Stress? Neem deze simpele stappen naar Geluk en Plezier! Ruim 2300 mensen gingen je voor en ervaren dagelijks de voordelen!

JA, Ik wil meer informatie!

Voor vragen over de e-cursus of over hoe jij beter in balans kunt raken kun je geheel vrijblijvend contact met mij opnemen!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig GRATIS waardevolle tips waardoor jij per direct zelfverzekerder en gelukkiger wordt! PS: Je ontvangt ook GRATIS het PDF bestand met tips die jij direct kunt toepassen!

JA! Dat wil ik!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *