Stoppen met piekeren?

Gemiddelde leestijd: 9 minuten
Piekeren
stoppen-met-piekeren

Stoppen met piekeren?
Hoe doe je dat eigenlijk?!

Soms lijkt het wel alsof je helemaal gek van jezelf wordt.
Je raakt verstrikt in je gedachten en dat slaat al gauw om in piekeren.

Piekeren lost nooit iets op.!
Je komt in een negatieve spiraal die je steeds verder naar beneden duwt.
Als je vaak piekert betekent dat eigenlijk dat je niet echt leeft.
Je vergeet gewoon wat er om je heen gebeurt omdat je telkens in je eigen wereld zit!

Maar hoe moet je dan stoppen met piekeren?
Want je wilt niets liever dan stoppen met piekeren maar het lijkt maar niet te lukken.
In dit artikel ga ik je laten zien hoe jij jouw malende gedachten omzet naar positieve gedachten.

Inhoudsopgave

Wat is piekeren precies?!

Iedereen heeft weleens last van piekeren.
De één wat vaker dan de ander maar piekeren is voor niemand totaal onbekend.
We piekeren meestal over moeilijke dingen zoals het maken van een belangrijk examen, problemen op ons werk of problemen met familie of vrienden.

Natuurlijk is het belangrijk om over dingen goed na te denken. .
Door goed over belangrijke zaken na te denken voorkomen we dat we verkeerde beslissingen nemen.

Maar wat verstaan we dan precies onder piekeren?

Piekeren is het niet meer kunnen controleren van je gedachten. Je denkt eindeloos na en komt in een soort vicieuze cirkel terecht die jouw geen verlichting geeft.

Stel je voor..
Je bent eindeloos aan het denken over dat belangrijke examen wat je morgen moet maken.
Je maakt je zorgen over de mogelijke uitslag en je kunt het niet uit je hoofd zetten.

Toch lukt het je om jezelf gerust te stellen, je voelt weer vertrouwen en je zet het van je af.
Maar dan opeens een half uurtje later schiet het weer in je gedachten en de twijfel komt weer opzetten.

Dit is piekeren!
Je hebt in dit geval geen controle over je gedachten en raakt telkens verstrikt in een vicieuze cirkel die zich maar niet oplost.

  • Piekeren is het eindeloos nadenken over moeilijke vraagstukken waarbij je van allerlei mogelijke scenario’s de revue laat passeren zonder dat er zich een gewenste oplossing aandient.
  • Piekeren gaat meestal gepaard met angst. Je angst en twijfel laten je overmatig piekeren
  • Piekeraars weten vaak dat ze de situatie in hun hoofd niet kunnen veranderen, toch kunnen ze het getob maar moeilijk loslaten.
  • Overmatig piekeren kan leiden tot een burnout.

Feitjes over piekeren

Dat piekeren nergens goed voor is en je maar weinig brengt bekrachtigen deze simpele feiten:

  • Maar liefst 50% van onze zorgen komen NOOIT uit.
  • Meer dan 30% van de dingen waar we over piekeren ligt al lang achter ons. We kunnen er dus niets meer aan veranderen, waarom zouden we er ons dan nog druk om maken!?
  • Iets meer dan 10% van onze piekerende gedachten gaat over simpele dingen zoals, wat anderen wel niet van ons kunnen denken. Kun je iets veranderen aan wat anderen van je denken? Inderdaad, dat kun je niet dus waarom piekeren!?

Waarom kan ik niet stoppen met piekeren?

Maar als je weet dat piekeren je niets brengt, wat is het dan wat je weerhoudt?
Waarom kun je niet stoppen met piekeren?

Dat komt in in eerste instantie vanwege het feit dat je de confrontatie met je piekerende gedrag niet aangaat.
Je wilt wel stoppen maar eigenlijk ook niet graag genoeg en je weet niet hoe te beginnen.

Je bent je wel bewust van je piekerende gedrag maar je doet er weinig tot niets aan.
Het is de hoogste tijd om er iets aan te gaan doen, daarom ontdek je hieronder mijn stap voor stap uitleg naar een piekervrij leven!

stoppen-met-piekeren

Hoe moet ik stoppen met piekeren?

Hieronder vertel ik je mijn bewezen technieken om piekeren succesvol te lijf te gaan!

#1: Wees je bewust van je eigen gedachten

Onderken het ‘piekermonster’ en verzet je gedachten.
Dit klinkt makkelijker dan het is maar je moet blijven doorgaan tot je dit onder de knie hebt.

Dit is de eerste essentiële stap naar een piekervrij leven.
Laat je niet meer leiden door je gedachten!
Laat je gedachten jou niet controleren maar controleer je gedachten.

Tip: Begint het piekeren jou weer over nemen?
Realiseer je dan dat je een verhaal aan het verzinnen bent, je bent een hele droomwereld aan het creëren.
Hoe raar is dat!?
Onderken het en ga terug naar je werkelijke wereld.

#2: Zoek afleiding (in iets heel anders)

Mensen die piekeren blijven voornamelijk hangen in hun gedachten.
Het is als een cd met een kras erop.
Een hele effectieve tip om meteen van je piekerende gedachten af te komen is door iets anders te gaan doen.

Iets waarbij je moet nadenken. Hierdoor is er geen ruimte meer voor je piekerende gedachten.

#3: Praat over jouw vraagstuk

Mensen piekeren vaak over moeilijke situaties zoals problemen op het werk of andere lastige situaties.
Wat enorm kan helpen om te stoppen met piekeren is door erover te praten met mensen uit je naaste omgeving.
Deze mensen kunnen je vaak verhelderende inzichten geven waardoor het piekeren snel over gaat.
Ze kunnen je geruststellen en zorgen dat het ‘piekermonster’ weg gaat.

#4: Schrijven zorgt voor verheldering

Schrijven is een hele goed manier om overzicht te krijgen over moeilijke situaties.
In ons hoofd lijken sommige situaties enorm complex en komen we er maar niet uit.
Je zult ervaren dat het opschrijven van je problemen leid tot verhelderende inzichten die het piekeren kunnen stoppen.
 

Ga je zorgen en stress op deze manier meteen te lijf!

Mensen die veel piekeren hebben vaak ook veel zorgen en stress en hebben enorm veel moeite om uit deze vicieuze cirkel te komen.
Helaas zien we dat veel van deze piekeraars niet altijd een prettig leven hebben.

Omdat ze zo vaak in hun hoofd zitten hebben ze totaal niet in de gaten wat er om hen heen gebeurd!
Ze hebben weinig levenslust en dit kan leiden tot depressie.

Mensen die ontspannen en gelukkig zijn hebben weinig tot geen last van piekerende en malende gedachten!
Ze genieten met volle teugen van het leven en zijn gelukkig.

Iets aan onszelf veranderen kost tijd, je kunt niet in één keer leren fietsen of zwemmen.
Zo is dat ook met het aanbrengen van een verandering aan jezelf.

Gelukkig zijn er super effectieve hulpmiddelen die jou kunnen helpen bij het overwinnen van je piekergedrag!

De e-cursus ‘Nooit meer Zorgen of Stress’ van Frank de Moei is zo’n effectief hulpmiddel!

Wil jij beter leren omgaan met jouw Zorgen en Stress?

Creëert een blijvende verandering!

JA! Stuur mij door naar de kortingspagina!
  • Gegarandeerd resultaat
  • Begeleiding door professionals
  • 100% geld terug garantie
  • Leren op jouw tempo
  • Gegarandeerd resultaat (check de recensies!)
  • Intensieve en professionele begeleiding
  • Ervaar jij (te) weinig effect? Je krijgt je geld terug!
  • Leren op jouw tempo en op jouw manier!

Heb je vragen over jouw situatie of deze e-cursus?
Stuur me dan een bericht!

Otvang vandaag mijn 5 stappenplan voor meer Zelfvertrouwen!

JA! Stuur maar door!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *