Gebrek aan zelfvertrouwen? Pas jij dit al toe?

Pas deze 5 adviezen vanaf vandaag toe!

Gemiddelde leestijd: 15 minuten

Als jij op deze pagina terecht gekomen bent is de kans groot dat jij een gebrek aan zelfvertrouwen ervaart.
Super vervelend voor jezelf.

Maar niet alleen voor jezelf; ook succesvol zijn of geluk ervaren hangt samen met de mate van zelfvertrouwen die jij ervaart.
Maar er is goed nieuws!

Een gebrek aan zelfvertrouwen is niet uit ‘wat jij nu eenmaal hebt’ en waar je nooit meer vanaf komt.
Er zijn tools en adviezen die jij gaan helpen op jouw zelfvertrouwen weer terug te vinden.

Wij, van zelfverzekerd worden, hebben al honderden mensen geholpen om meer zelfvertrouwen te krijgen.
Als jij een gebrek aan zelfvertrouwen ervaart nodig ik je uit om verder te lezen.

Op deze pagina komen oorzaken en tips voorbij die jou helpen aan inzichten die ‘life-changing’ zijn.
Lees snel verder!

Inhoudsopgave

Wat is zelfvertrouwen?

Zelfvertrouwen zegt iets over de mate waarop jij op jezelf vertrouwt.
Als je genoeg zelfvertrouwen hebt vertrouw jij erop dat jij onverwachte en onvoorziene situaties de baas zult zijn.

Ik heb een gebrek aan zelfvertrouwen

Je vertrouwt op eigen kunnen, uiterlijk, kennis en kwaliteiten.
Dit (basis)vertrouwen is niet afhankelijk van het feit of je heel veel getraind of geoefend hebt.

Je zelfvertrouwen hangt ook niet af van hoeveel make-up je op hebt.
Het basisvertrouwen dat jij ervaart staat los van deze externe factoren die ervoor kunnen zorgen dat jij jezelf meer zeker voelt over jezelf.

Je vertrouwt op jouw eigen ik.
En ervaart dat jij vakkundig genoeg, of leuk genoeg, of knap genoeg zult zijn om eventuele kritiek de baas te kunnen!

Deze wetenschap zorgt ervoor dat je zelfverzekerd gedrag kunt laten zien en een zelfverzekerde lichaamshouding.
Vertrouwen in jezelf (zelfvertrouwen dus) is de basis voor het leiden van een gelukkig leven.

Een leven waarin je genoeg vertrouwen hebt in jezelf dat je keuzes kunt maken die in het verlengde liggen waar jij jezelf goed bij voelt.
Je kunt ook ‘nee’ zeggen als iets indruist tegen wat jij goed voor jezelf vindt en wat jij belangrijk vindt.

Je laat jezelf niet (te vaak) leiden en sturen door de wil en mening van anderen omdat je te weinig vertrouwen hebt in jezelf om voor jouw eigen standpunten te gaan en te staan.

Een gezonde dosis zelfvertrouwen zorgt verder voor een sociaal en prettig leven.
Je ervaart genoeg zelfvertrouwen om op mensen af te stappen, nieuwe contacten op te bouwen en te onderhouden.

Hoe krijg je meer zelfvertrouwen?

Je krijgt meer zelfvertrouwen door jouw eigenwaarde te vergroten.
Als jij jezelf veel waard vindt, zul je meer uitgaan van je eigen kracht en zul je je zelf meer vertrouwen in moeilijke situaties.

Mensen met weinig zelfvertrouwen ervaren eigenlijk in alle gevallen een gebrek aan eigenwaarde.
Eigenwaarde of zelfwaarde is de basis voor je zelfvertrouwen.

Iets dat niet veel waard is (iets dat bijvoorbeeld instabiel, lelijk, dom of sukkelig) is niet echt iets waar je op vertrouwt.
Al deze lelijke gedachtes van hierboven kunnen in jou zitten.

In die gevallen vind jij jezelf niet veel waard waardoor er snel een gebrek aan zelfvertrouwen ontstaat.
‘Leuk’ zul je denken; maar hoe creëer ik dan meer eigenwaarde?

”Je creëert meer eigenwaarde door meer dingen te doen waarover jij jezelf waardevol voelt”

Martijn

Wat zijn dan dingen waar mensen (jij en ik) ons waardevoller door voelen?
Bijvoorbeeld door de volgende dingen wél of juist níét te doen:

  • Meer dingen doen die jou een waardevol gevoel geven (Investeren in je relaties, die ene hobby uitvoeren)
  • Minder dingen doen die jou een waardeloos gevoel geven (ongezond eten, over je eigen grenzen gaan)

Er zijn veel meer zaken te benoemen, maar ik wil het graag bij de basis houden.
Daarbij zijn ‘waardevolle dingen doen’ voor de een heel anders als voor de ander.

Hetzelfde geld voor dingen doen die een waardeloos gevoel kunnen opleveren.
Ik heb hierboven per geval 2 voorbeelden benoemd; maar vul vooral in wat voor jou geldt!

Wat is de oorzaak van mijn gebrek aan zelfvertrouwen

Als jij een gebrek aan zelfvertrouwen ervaart doe ben jij niet (vaak genoeg) trouw aan jouw eigen waarden.
Je doet (zie hierboven) te weinig dingen die jou een waardevol gevoel geven en te veel dingen die jou een waardeloos gevoel geven.

Telkens als jij iets doet wat over jou eigen gestelde grenzen gaat (waardoor jij jezelf weer even waardeloos voelt) brokkelt er wat zelfvertrouwen af.
En dat gebeurt in jouw situatie te vaak.

Als jij met jezelf afspreekt alleen op zaterdag nog vette hap te eten, en je schranst jezelf op woensdag en donderdag ook vol met vet; voel jij jezelf waardeloos over jouw eigen gedrag.
Je bent niet in staat geweest om jezelf te houden aan je eigen afspraken waardoor het vertrouwen in jezelf is afgenomen.

”De crux is vaak, voor jezelf durven kiezen, zonder een egoïst te worden.”

Martijn

Als je die balans vindt, zit je goed!
Maar waarom lukt dat (nog) niet!

Omdat er teveel negatieve overtuigingen in jouw hoofd zitten die jouw gevoel van zelfvertrouwen blokkeren.
Gedachtes als:

  • Ik kan dit niet
  • Een ander is veel competenter
  • Zij is veel mooier
  • Mijn kleding staat mij niet
  • Ik ben niet leuk of spontaan genoeg

Al deze gedachtes worden veroorzaakt doordat jouw gevoel van eigenwaarde te laag is.
Hierboven heb ik al iets gezegd over hoe jij jouw eigenwaarde en zelfvertrouwen kunt vergroten.

Hieronder neem ik je mee in 4 concrete tips om jouw zelfvertrouwen blijvend te vergroten.
Lees snel verder!

meer zelfvertrouwen

Wat kan ik doen om mijn zelfvertrouwen blijvend te vergroten?

Ervaar jij een gebrek aan zelfvertrouwen?
Je weet nu waar het vandaan komt en wat de oorzaak is.

Hieronder geef ik jou 4 concrete tips voor het vergroten van jouw zelfvertrouwen.
Deze tips gaan wat dieper dan de oppervlakkige tips die je meestal leest.

Ze zullen je ook niet verrassen als je het artikel hierboven goed hebt gelezen.
De tips sluiten volledig aan bij de inhoud van dit artikel namelijk!

Deze tips pakken de diepste oorzaak van jouw onzekerheid aan en zorgen ook voor blijvende gedragsverandering.
Pas vooral de tips toe die het beste bij jou passen!

1. Stel vast welke actie of gedrag voor jou waardevol is

Het is belangrijk dat jij weet wat waardevol gedrag is voor jou.
Als je dit weet, weet jij namelijk wat jij moet doen (concreet) om jezelf waardevol te voelen over jezelf (tip 2).

Met als gevolg waarvan jouw eigenwaarde stijgt.
Waardevol gedrag is voor iedereen anders.

Let wel, het gaat hier om waardevol gedrag ten opzichte van jezelf.
Jij zelf moet het gevoel hebben dat jouw gedrag van meerwaarde is.

Hoe weet je dat?
Ken je dat gevoel als je iemand iets geeft zonder iets terug te vragen?

Dat gevoel wat door jou heen gaat als je het blije gezicht van iemand ziet nadat je een compliment hebt uitgedeeld?
Of dat gevoel als je tóch naar de sportschool bent geweest, een heerlijke training hebt genoten, terwijl je eigenlijk geen zin had?

Een waardevol gevoel creëren kan door kleine en grote dingen te doen.
Zorg dat je helder hebt waarvan JIJ een waardevol gevoel krijgt!

2. Ga meer doen wat waardevol is voor jou

Ik heb nergens gezegd dat je zelf niets hoefde te doen om jouw gebrek aan zelfvertrouwen weg te nemen 😉
Het is belangrijk dat je daadwerkelijk in actie komt; en dat doe je hier bij stap 2!

Ga echt meer doen wat jou een waardevol gevoel oplevert.
Zorg dat je DAT gedrag méér gaat laten zien.

Waarom lukt dit nu?
Omdat je stap 1 serieus hebt genomen.

Je weet welk gedrag jou een waardevol gevoel oplevert.

”Je weet nu dat jouw waardevolle gedrag (naar jezelf) een waardevol leven gaat opleveren”

Martijn

En pas als jij jezelf waardevol voelt over jezelf (en vol bent van zelfvertrouwen) zul je de ander oprecht en liefdevol van dienst kunnen zijn.
Dus nu concreet:

Wil jij afvallen? Zorg dat dat je niet die zak chips opentrekt iedere avond.
Met andere woorden; breng jouw gedrag in lijn met de persoon die jij WILT ZIJN!

Ik kan zo nog veel meer voorbeelden noemen; maar ik denk dat de essentie helder is voor je en daar gaat het om.
Als je vragen hebt over hoe je dit eenvoudige en effectieve principe toepast op jouw situatie mag je altijd contact met me opnemen!

3. Stel vast welke actie of gedrag voor jou waardeloos is

Het tegenovergestelde van wat ik je net vertelde is ook waar.
Hoe vaker je iets doet waardoor jij jezelf waardeloos voelt, hoe meer jouw eigenwaarde (en daarmee jouw zelfvertrouwen) daalt.

Als jij jouw gebrek aan zelfvertrouwen wilt verminderen is het ook belangrijk om vast te stellen welk gedrag jou een waardeloos gevoel oplevert.
Hoe doe je dat?

Bepaal waar jij jezelf rot over voelt.
Wanneer voel jij jezelf ontevreden over wat je hebt gedaan?

Wellicht als je (weer) over jezelf heen hebt laten lopen tijdens die vergadering
Of dat moment dat je gestopt bent met sporten terwijl jij jezelf zo vast had voorgenomen om door te zetten.

Leg dit gedrag bloot en zorg dat je glashelder hebt van welk gedrag jij jezelf waardeloos, slecht, mislukt of negatief voelt.
Pas dan kun je stap 4 gaan uitvoeren!

4. Ga minder doen wat waardeloos is voor jou

Dit gaat over het stoppen van gedrag, ‘nee’ zeggen en dingen minder of niet meer doen.
Lastig?

Jazeker!
Toch is het belangrijk dat jij minder gaat doen wat jou een waardeloos gevoel oplevert.

Veel mensen heb ik horen zeggen: ‘Dat is op mij niet van toepassing’.
Wie doet er nu iets wat een waardeloos gevoel oplevert!?

Toch zal het je verbazen, nadat je jezelf goed hebt onderzocht, hoe vaak jij en ik toch dingen doen waarover wij onszelf niet fijn voelen.
Denk aan bijvoorbeeld:

  • Roddelen over een ander
  • Over je eigen grenzen heen gaan
  • Een opdracht aanpakken waar je enorm tegenop ziet
  • Jezelf wegcijferen
  • Jezelf de mond laten snoeren (terwijl je achteraf denk: ‘Had ik dit of dat maar gezegd’

Dit kan ook voor iedereen anders zijn.
Steeds als je dit soort gedrag laat zien, ga jij jezelf (onbewust) een stukje waardelozer voelen over jezelf.

Je eigenwaarde daalt en je prikt eigenlijk gaatjes in jouw reservoir van zelfvertrouwen.
Is het dan zo erg allemaal?

Alles bij elkaar wel.
En al klinkt het scherp, scherpte is nodig om het probleem (te weinig zelfvertrouwen) helder te kunnen zien en begrijpen!

5. Volg deze E-cursus voor Blijvend Zelfvertrouwen

Wil je graag geholpen worden bij het toepassen van de principes en adviezen in dit artikel?
Dat is heel begrijpelijk.

Ik vraag je in dit artikel om gedragspatronen die al jarenlang zijn ingesleten inzichtelijk te maken en te veranderen.
De E-cursus Blijvend Zelfvertrouwen helpt jou in 13 lessen (die je thuis kunt volgen) door deze principes heen.

Stap voor stap ga jij leren hoe jij jouw gebrek aan zelfvertrouwen te lijf kunt, met als gevolg: ‘Blijvend Zelfvertrouwen’.
Via deze website kun jij deze cursus met korting aanschaffen!

Klik op de link hieronder voor meer informatie.
Ik wens jou heel veel succes met jouw weg naar meer zelfvertrouwen omdat ik weet; JIJ KUNT HET!!

Start vandaag met het opbouwen van Blijvend Zelfvertrouwen!

  • Deze inzichten hebben de levens van duizenden mensen veranderd
  • Heldere opbouw en gericht op jouw situatie
  • Leuke en Interactieve online cursus!

 

Ja! Ik Wil Toegang!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *