Waarom een proactieve houding jou succesvoller maakt -
Zelfverzekerdworden.nl - Eindelijk ben je er!
Positiviteit 2 april 2019
mm
zelfverzekerd Geen reacties

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang GRATIS een PDF bestand met 7 tips waardoor jij per direct zelfverzekerder en gelukkiger wordt!

JA, dat wil ik!

Een van mijn meest waardevolle artikelen. De link tussen een proactieve houding en succesvol zijn wordt jou hier voor eens en altijd duidelijk. Lees snel verder!

proactieve-houdingJe bent zojuist begonnen met het lezen van een van mijn meest waardevolle artikelen.

Het lezen kost je een paar minuten van je dag en het toepassen van de tips hieronder levert jou gegarandeerd meer succes en geluk op.
De vraag: ‘Hoe krijg ik van een proactieve houding en wat levert mij dit op’ staat centraal.

Proactief zijn is niet een kunstje.
Van Dale schrijft het volgende over proactief zijn: ‘waarbij je niet afwacht, maar vooruit denkt’!

Het is niet iets wat je soms toepast en soms niet.
Het is niet zo dat de een het ‘nu eenmaal heeft’ en de ander niet.
Een proactieve houding hebben is een ‘way of life’.

Proactief zijn is een houding. Een levenswijsheid die keihard indruist tegen iedere vorm van slachtoffergedrag.
Proactief zijn is niet een doel op zich. Het is een manier van leven. Proactief zijn zie je in alles terug.

Deze houding herken je (of niet..) bij anderen voordat ze 5 zinnen hebben uitgesproken.

In dit artikel ga ik jou veel meer vertellen over hoe jij deze ‘way of life’ kunt integreren in jouw leven!

 

Wat zijn de gevolgen als ik geen proactieve houding heb

Als je geen proactieve houding hebt bepalen andere mensen, omstandigheden, toevalligheden, de waan van de dag, welke keuzes jij maakt.nieuwsbrief-zelfverzekerdworden.nl

Het is vergelijkbaar met ‘geen plan hebben’.

Zelfs deze situatie hoeft niet perse voor iets negatiefs te zorgen.

Als de prioriteiten van de mensen om je heen, de waan van de dag en alle andere omstandigheden overeenkomen met jouw eigen prioriteiten, is er geen probleem!

Alleen..
Dat is nooit zo..

Neem de waan van de dag als voorbeeld. Als jij geen plannen hebt voor de dag (dus geen proactieve houding aanneemt) kun je toch de hele dag druk zijn.
Dit geldt voor zowel thuis als op het werk.

De kans is echter groot dat je de dag vooral hebt besteedt aan zaken die anderen van jou willen.

Dat zijn vaak niet dezelfde zaken als die jij graag doet!

Het gevolg van geen proactieve houding hebben is dus (kort door de bocht ) dat de kans groot is dat jij jezelf bezig gaat houden met de prioriteiten en belangen van een ander en niet met die van jezelf.

Voor een deel prima. Anderen helpen, een keer iets doen voor iemand dat je minder leuk vindt, zijn heel goede eigenschappen.

Alleen als de balans uitslaat naar alleen maar je tijd vullen met deze dingen, zal dat uiteindelijk resulteren in een ongelukkig leven.

De zaken waar jij zelf gelukkig van wordt, of die je graag doet, verdwijnen naar de achtergrond. Hierdoor voel jij jezelf minder goed. Door dit ‘minder goede gevoel’ is de kans groot dat je ook minder tijd KUNT besteden aan de mensen om je heen.

Als je goed voor je omgeving wilt zorgen, moet je eerst goed voor jezelf zorgen!

Goed voor jezelf zorgen doe je, onder andere, door een belangrijk gedeelte van je tijd bezig te zijn met dingen die er voor jou toe doen.
Dingen die jij leuk vindt, waar je energie van krijgt en die voor jou waardevol zijn.

Om deze tijd te claimen is een proactieve houding aannemen van essentieel belang.

proactieve-houding-zelfverzekerdworden.nl
Waar herken jij jezelf in?


Wat houdt mij tegen om proactief te zijn

Overtuigingen over wat de mensen om je heen denken en vinden kunnen een enorme belemmering zijn.
Opvattingen over hoe de wereld in elkaar zit, kunnen jou belemmeren om een proactieve houding aan te nemen.

Misschien heb je in je opvoeding geleerd dat volgen beter is dan leiden.

Dit kan een overtuiging van jou worden die jou gaat belemmeren om proactief te zijn.

Misschien denk je dat je de mensen om je heen teleurstelt als je te vaak je eigen plan trekt.
In het begin van dit artikel heb je echter gezien dat als je jouw eigen plannen verloochent, je op den duur ook anderen niet meer kunt helpen.

Een andere belangrijke oorzaak kan ook het gevolg zijn van jouw karakter.
Karaktereigenschappen maken jou tot de persoon die je bent. Misschien volg jij graag, hoef je niet zo nodig jouw geluid te laten horen.

En dat is helemaal niet goed of fout zolang jij hier vrede mee hebt.

Het wordt pas vervelend als jij er last van krijgt.
Realiseer je dat jij op zo’n moment dus de keuze hebt om pro-actiever in het leven te gaan staan door vaker van je te laten horen op momenten dat je iets te zeggen hebt.

Maar ook bijvoorbeeld door vaker je eigen plannen en dromen na te jagen.

 

Wat levert een proactieve houding mij op

Mensen voelen zich aangetrokken tot mensen die een plan hebben. proactieve-houding
Mensen die doelen hebben.
Die bevlogen zijn en ergens voor gaan.

Een proactieve houding zorgt ervoor dat jij deze aantrekkingskracht uitstraalt.
Je neemt verantwoordelijkheid voor je keuzes.

Ook als iets niet goed loopt ga jij niet klagen, maar vraag je je af wat je anders had kunnen doen.

Je bent in staat om ook kritisch te zijn op jezelf.

En precies DAT gedrag is het gedrag dat mensen aanspreekt. Er wordt veel geklaagd.

Dat is het makkelijkst.
Je hoeft dan je eigen handelen niet kritisch onder de loop te nemen maar geeft altijd externe factoren de schuld van de situatie waar je in zit.

In dit karrenspoor schieten de meeste mensen als het tegenzit. Als JIJ dit voorkomt; zul je opvallen. Zul je afwijken van de meute.

Dit gaat opvallen en geloof mij… Mensen gaan jou er om waarderen.

Daarbij zul je vaker een succesbeleving ervaren. Als je zelf de regie neemt en in beweging komt, keuzes maakt en ergens voor gaat zul je misschien soms tegen je grenzen aan lopen.

Hier leer je van! Als je nooit kiest, en nooit valt, teleurgesteld raakt of je neus stoot, zul je ook niet leren.

Gun jezelf je leermomenten.

Kies.
Stoot je neus.
Leer.
En kies weer!

Zie je de vicieuze cirkel?

Jij bent altijd aan zet en kunt nu besluiten hier mee aan de slag te gaan!

 

Wat kan ik concreet doen om een proactieve houding te krijgen?

1. Voel jezelf altijd verantwoordelijk

Het is een hele normale en menselijke gewoonte om bij tegenslagen (groot of klein) de oorzaak te zoeken in externe factoren.

Mensen om je heen, de omstandigheden, de omgeving zijn vaak makkelijk om tegenslagen aan toe te schrijven.
Het nadeel is dat je deze factoren vaak niet in de hand hebt. En wat je niet in de hand hebt kun je niet beïnvloeden.
Zoom in op jouw eigen rol als dingen in je leven niet goed lopen of beter kunnen.

Op jouw eigen rol kun je invloed uitoefenen. Je kunt zaken aanleren en afleren. Je kunt je houding aanpassen of nieuwe vaardigheden aanleren.

Als je jezelf te dik vindt komt dat niet doordat er koekjes in de kelder liggen, het komt niet omdat je te druk bent om te sporten. Het komt doordat jij niet van de koekjes kunt afblijven en omdat jij geen tijd vrij maakt om te sporten. Zie je het verschil?

Deze laatste omschreven houding kost meer energie dan de eerste. Daarom kiezen de meesten voor de eerste met als gevolg dat er niets veranderd.

Waar kies jij voor?

 

2. Heb altijd een plan

Zo voorkom je dat je een speelbal wordt van anderen en van je omgeving.
Als je een plan hebt, kun je jouw keuzes gaan baseren op jouw plannen.
Maak kleine plannen en grote plannen.
Heb een beeld bij je carrière, je relatie en al het andere dat jij belangrijk vindt.

Maak plannen die dat wat jij belangrijk vindt, verstevigen.
Als je geen plannen hebt, ben je je tijd kwijt met het realiseren van de plannen van anderen.
Niet erg. Heel nobel. Maar ook hier is een gezonde balans essentieel.

 

3. Stel (concrete)doelenproactieve-houding

Als je een plan hebt kun je doelen gaan stellen. Je wordt proactief!
Stel realistische doelen! Als je wilt afvallen maar geen kracht hebt om er iets aan te doen begint het met verantwoordelijkheid nemen voor de situatie.

Maak daarna een plan in termen van ‘ik ga afvallen’.
Een concreet doel is dan niet dat je 10 kilo wilt afvallen.. Een concreet doel is: ’ik ga twee keer per week naar de sportschool’.  Dat laatste is iets waar je hersenen iets mee kunnen. Iedere week kun je evalueren of dit is gelukt. 10 kilo afvallen is te abstract. Kun je niets mee. Natuurlijk kan dit een prima streven zijn, maar het is nog een te groot en abstract iets om mee aan de slag te gaan.

 

4. Ga met proactieve mensen om

Waar je mee omgaat wordt je mee besmet. En dat is ook echt zo.
Ik weet zeker dat jij ergens weet wie er in jouw omgeving die proactieve houding hebben en wie er altijd ‘slachtoffers’ zijn die nergens iets aan kunnen doen.

Ga om met mensen waar je energie van krijgt.

Dat gaat je helpen.
Het zal een voorbeeld voor je zijn en je zult er door geïnspireerd raken.
Moet je andere mensen compleet gaan negeren dan? Zeker niet.. Maar er is altijd nuance in te vinden met wie je meer of minder om gaat.

Kies ook hierin bewust. Ook hierin ben jij aan zet!

 

5. Werk aan je zelfvertrouwen

Om die eerste stap te zetten naar een proactief leven is een gezonde dosis zelfvertrouwen essentieel.

De theorie in dit artikel kun je onderschrijven en beamen.
Maar als je niet voldoende zelfvertrouwen hebt om keuzes te maken die voor jou goed zijn maar voor jouw omgeving misschien (volgens jou) minder; is dit nog een enorm beletsel om goed van start te gaan.
In dit opzicht zou je zelfvertrouwen kunnen bestempelen als de basis, of het fundament, onder een proactief leven.

Mijn ervaring is dat je van jezelf eigenlijk altijd weet of het hieraan schort.

Stel dat dat zo is kan ik jou helpen.

Hieronder bied ik een E-cursus aan die jou enorm kan helpen aan het opbouwen van jou zelfvertrouwen.

Deze E-cursus zou jij alleen al moeten volgen omdat jij het waard bent om uit die cocon te kruipen waar je in zit door jouw onzekerheid.

Klik op de gele button voor direct actie.

Jij verdiend het niet om langer last te hebben van jouw gebrek aan zelfvertrouwen. Dankzij de technieken en inzichten die jij hier gaat leren, ga jij jouw zelfvertrouwen snel uitbouwen!

JA, stuur mij door!

Heb je vragen of opmerkingen over dit artikel of deze E-cursus; neem dan contact met mij op!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig GRATIS waardevolle tips waardoor jij per direct zelfverzekerder en gelukkiger wordt! PS: Je ontvangt ook GRATIS het PDF bestand met tips die jij direct kunt toepassen!

JA! Dat wil ik!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *