Wat is Zelfverzekerdheid?

Lees er hier alles over!

wat is zelfverzekerdheid

Zelfverzekerdheid is een zogenaamde ‘state of mind’.
Het is een gevoel van zekerheid dat jij ervaart als gevolg van hoe jij naar jezelf kijkt en wat jij van jezelf vindt.

Gedachtes en overtuigingen die jij over jezelf hebt spelen hierbij een cruciale rol:

  1. Als jij denkt of overtuigd bent van het feit dat je zult falen als je op een podium staat, zal dit een onzeker gevoel opleveren.
  2. Als jij ervan overtuigd bent dat iedereen iets aan te merken zal hebben op hoe jij presenteert, zul jij onzekerheid ervaren als je moet praten in een groep personen.
  3. Als jij denkt dat je niet aantrekkelijk bent, zul je onzekerheid ervaren tijdens het daten.
  4. Op het moment dat jij denkt dat al jouw collega’s beter zijn tijdens het werk, zul jij onzekerheid ervaren over hoe jij je werk doet.

Zoals je merkt zijn gedachtes en overtuigingen enorm belangrijk.
Als jij zelfverzekerdheid ervaart zijn jouw gedachtes en overtuigingen over jezelf positief.

Je beschikt over een gezonde dosis zelfvertrouwen.
Verder beschik jij over een realistisch zelfbeeld.

Als je foutjes maakt kun je ze relativeren.
Je leert ervan zonder dat je direct een erg onzeker gevoel ervaart als het gaat over bijvoorbeeld wat jij kunt of hoe jij eruit ziet.

Hoe kan ik zelfverzekerdheid gaan ervaren?

Door in de eerste plaats de annames, gedachtes en overtuigingen die jij over je zelf hebt om te buigen.
Om te buigen van negatief naar realistisch.

Naar positief.
Overeenkomstig de visie van Zelfverzekerd Worden doe jij dat als volgt:

1. Bedenk wat je wilt

De meeste onzekere mensen hebben geen plan of doel.
Ze voelen zich telken weer opnieuw onzeker in dezelfde situaties.

Ga voor je zelf concreet na wat je wilt.
Bijvoorbeeld: ‘Ik wil stressvrij op het podium kunnen staan’.

2. Spreek uit wat je wilt

Ga ook echt uitspreken wat je wilt.
In de eerste plaats tegen jezelf.

Er is niemand met wie je zoveel praat dan met dat stemmetje in je hoofd.
Bespreek het ook met de mensen in je directe omgeving.

3. Breng je handelen in lijn met wat je zegt

Hier gaan de meeste onzekere mensen de mist in.
Ze zeggen:’ Ik ga afvallen, ik ga beginnen met sporten, ik wil meer zelfvertrouwen als ik ga daten’.

Ze volgens dus stap 1 en 2.
Maar als jij jouw handelen niet in lijn brengt met wat je wilt kun je niet op jezelf vertrouwen.

Wat is iemand waard die zijn beloftes (in dit geval aan zichzelf) niet nakomt?
Jouw eigenwaarde zal afnemen en daarmee ook jouw zelfvertrouwen.

Wil jij concreet weten hoe jij stap 3 kunt uitvoeren?
Klik op de link hieronder!