Verlegen zijn? ZO wordt je enorm zelfverzekerd!

Pas dit vanaf vandaag toe!

Gemiddelde leestijd: 16 minuten

Verlegen zijn voelt vaak zo vervelend.
Je zou je podium wat vaker willen pakken.

Je zou zo graag vaker van je laten horen en vertellen wat jij in je mars hebt.
Maar die verlegenheid blokkeert jou op het moment dat je dat wilt doen.

Iets in jou zorgt ervoor dat je het niet durft.
Verlegenheid wordt vaak aangeduid als iets positiefs en ‘schattigs’.

En ergens begrijp ik het ook wel want in verlegenheid zit geen kwaad.
Er zit een bepaalde kwetsbaarheid in die mensen soms zelfs kan aantrekken.

Alleen jij ervaart wel de last ervan en zou er graag iets aan doen!
Precies dat is de reden dat ik dit artikel schrijf over verlegen zijn.

Na het lezen van dit artikel over verlegen zijn weet jij wat de oorzaak is van jouw verlegenheid en wat je kunt doen om eraf te komen.
Lees snel verder!

Inhoudsopgave

Wat is verlegen zijn?

Verlegen zijn is het ervaren van een drempel of een remming in jouw contacten met andere mensen.
Als je verlegen bent vindt je het vaak lastig het voortouw te nemen, assertief te zijn of proactief gedrag te laten zien.

Op de momenten dat je dit zou willen voel je een soort blokkade die jou tegenhoudt!

”Zonde natuurlijk, want dat kan ervoor zorgen dat je niet het beste uit jezelf haalt en jouw mooiste leven leeft!”

Martijn

Verlegen zijn kun je dus best wel ervaren als een last.
Andere mensen kunnen verlegenheid ook nog wel eens ervaren als ‘schattig’ en ‘cute’, maar jij hebt er meer last van dan gemak.

Verlegenheid is een angst die zich openbaart in het contact met mensen.
Jij hebt gedachten en overtuigingen in jouw hoofd over wat anderen van jou denken en vinden.

Dit zijn jouw gedachtes die zijn ontstaan op basis van jouw persoonlijkheid en referentiekader.
Het mooie is; de ander (voor wie jij denkt) heeft een heel andere persoonlijkheid en referentiekader!

Jij kunt niet voor de ander denken en heel vaak zijn jouw overtuigingen en oorzaken van verlegenheid niet terecht.
Maar toch zitten ze in je hoofd en heb je er last van!

In dit artikel ga ik je uitleggen hoe je minder verlegen kunt zijn.
We gaan dat vooral ontdekken door boven water te krijgen wat de oorzaak is van jouw verlegenheid.

Ik weet zeker dat jij hier iets aan gaat hebben.
Lees je mee?

Wanneer voel je verlegenheid?

Het is goed om voor jezelf helder te hebben wanneer jij jezelf verlegen voelt.
In welke specifieke gevallen voel jij dat onprettige gevoel?

Als je dit helder hebt kun je namelijk het patroon herkennen en gerichte acties uitvoeren om van jouw verlegenheid af te komen.
Natuurlijk heb jij antwoorden op de vraag wanneer jij die verlegenheid vooral voelt.

Toch lijkt het me goed om jou van wat inspiratie te voorzien waardoor je een goed antwoord kunt geven op deze vraag.
Hier dus wat voorbeelden van situaties waarin verlegen mensen zich vaak verlegen voelen:

  • Ontmoeting met nieuwe mensen
  • Het geven van een presentatie
  • In het middelpunt van de belangstelling staan
  • Daten (de eerste paar keer in ieder geval!)
  • Jezelf voorstellen
  • Bij het krijgen van feedback of commentaar
  • Zelfs bij het krijgen van complimenten
  • Iedere situatie die jou uit je comfortzone brengt

Herken jij situaties die ik hierboven beschrijf?
Houd deze even in je achterhoofd zodat je straks de tips om verlegenheid te voorkomen extra goed kunt toepassen!

Hieronder benoem ik nog een aantal concrete kenmerken die jij wellicht ervaart als je jezelf verlegen voelt.
Lees dus vooral verder!

Kenmerken van verlegenheid

Hieronder een aantal kenmerken van verlegenheid.
Wellicht herken jij bepaald gedrag niet direct als verlegenheid.

Zoals ik altijd zeg, inzicht leidt tot overzicht en overzicht zorgt ervoor dat jij een situatie (jouw verlegenheid) kunt aanpakken!
De vraag is dus; herken jij de volgende situaties of gedrag?

  • Een blokkade voelen om te praten in groepen
  • Stress aan de voorkant voordat jij iets moet gaan zeggen in een groep
  • Een ongegronde angst en overtuiging dat mensen je niet goed, dom, onhandig of niet mooi vinden
  • Een bovenmatige angst om fouten te maken
  • Jezelf terugtrekken als je gevraagd wordt voor grotere sociale activiteiten
  • Opzien tegen feestjes, partijen en verjaardagen
  • Een paniekgevoel ervaren als je een vraag krijgt waar je geen antwoord op hebt/weet
  • Ongemakkelijk bent aan de telefoon (telefoonvrees)
  • Doorlopend het gevoel hebt dat andere mensen jou beoordelen en veroordelen
  • Ineengebogen lopen en de neiging hebben om zacht of binnensmonds te praten in gezelschappen
  • Zelden tot nooit uit je comfortzone komen

Herken je dit gedrag op één of meerdere onderdelen?
Dan ben je er klaar voor op de tips om minder verlegen te zijn hieronder te lezen!

wat is verlegenheid

Het goede nieuws als je jezelf verlegen voelt!

Deze had je vast niet zien aankomen; het is ook goed nieuws als jij jezelf verlegen voelt.
Je hebt blijkbaar een sterk ontwikkeld gevoel voor sociale onbalans en onveiligheid voor jezelf in bijvoorbeeld groepen.

Jij kijkt en observeert niet alleen, maar je obserVOELT ook goed waardoor je zeker niet lomp of onbeschaafd uit de hoek zult komen.
Dat is natuurlijk allemaal mooi en positief, alleen kun je er zelf helaas last van hebben!

Ondanks deze voordelen wil je leren dat anderen niet over je heen lopen als jij jezelf verlegen voelt.
Je wilt jouw punt nog wel kunnen maken maar dat is lastig als je verlegenheid ervaart.

Hieronder vertel ik je eerst wat in ieder geval niet werkt.
En uiteraard ook uitgebreid wat WEL werkt om jouw verlegenheid te verminderen!

Wat werkt in ieder geval niet?

De mensen in jouw omgeving zien jouw verlegenheid wellicht.
De kans is groot dat ze jou gevraagd en ongevraagd van adviezen voorzien 😉

Adviezen als: ga er gewoon op af, je kunt dit echt wel en ga zo maar door.
Vaak houden de tips in dat je je gevoel moet negeren en dat je er over heen moet stappen.

Dit werkt in ieder geval niet..
Stel de oorzaak vast en ga daar gericht mee aan de slag.

Om dat te kunnen doen heb ik concrete tips voor je.
Tips die je kunt vertalen naar concreet gedrag waardoor jouw verlegenheid afneemt!

Tips om jouw verlegenheid volledig weg te nemen!

Hieronder heb ik 7 concrete tips voor jou die jouw verlegenheid direct kunnen laten verminderen of zelfs wegnemen in bepaalde gevallen!
Eerlijk is eerlijk, niet iedereen is hetzelfde en niet alle tips werken voor iedereen.

Kies daarom de tips uit die bij jou passen en die voor jou goed voelen.
Schrijf deze tips voor jezelf op en maak per tip een klein plannetje bij hoe jij dit in de praktijk gaat brengen.

Hier zie ik namelijk de meest gemaakte fouten, mensen realiseren zich dat iets op hen van toepassing is en dat ze er winst uit kunnen halen.
Maar vervolgens ontbreekt het aan toepassing in de praktijk.

Stap dus niet in deze valkuil en bepaal voor jezelf welk concreet gedrag of acties jij gaat laten zien om de tips die bij jou passen in de praktijk te brengen!
Oké; genoeg hierover; daar komen ze!

1. Realiseer jezelf: Iedereen ervaart op bepaalde momenten verlegenheid

Verlegenheid komt bij iedereen voor.
Ik denk dat jij dat haast niet gelooft omdat je vooral op je eigen verlegenheid bent gefocust en dit nooit denkt te zien bij anderen.

Realiseer jezelf dat iedereen zich in verschillende situaties verlegen voelt.
Als jij jezelf zelfverzekerd voelt, voelt de ander zich wellicht verlegen.

Daar komt bij dat de ene mens zijn verlegenheid beter weet te verbergen dan de ander waardoor jij die verlegenheid geen eens merkt misschien!
Voel jezelf dus niet ‘een uitzondering’ maar wees er zeker van dat verlegenheid voelen heel normaal is en bij iedereen voorkomt!

2. Verontschuldig jezelf niet als het niet nodig is

Precies zoals ik het zeg, als het niet nodig is; verontschuldig jezelf dan niet.
Als jij jezelf verlegen voelt omdat je bijvoorbeeld denkt dat je kleding niet matcht, of omdat je denkt dat jij minder belangrijk bent als de ander, bevestig dat dan niet.

Een overmatig ‘sorry’ zeggen of jezelf excuseren zorgt ervoor dat je onzeker overkomt waardoor anderen jou (onbewust) als een onzeker persoon gaan behandelen.
Je brengt jezelf ten onrechte in een ‘underdogrol’ waar je moeilijk meer uitkomt.

Natuurlijk zeg jij dit soort dingen omdat je de behoefte voelt om dit te doen, probeer het toch te voorkomen en stel een vraag in plaats van dat je een opmerking maakt over jezelf om je te verontschuldigen!

3. Elimineer onjuiste overtuigingen

Verlegenheid komt vaak voort als gevolg van verkeerde overtuigingen die jij hebt over jezelf en de wereld om je heen.
Denk aan de volgende overtuigingen (je begrijpt dat ik ze hier iets scherper aanzet zodat je ze herkent):

  • Anderen zijn beter dan ik
  • Zij is knapper
  • Mijn leidinggevende vindt mijn collega vast competenter dan ik
  • In een groep kan ik niet leuk en sociaal doen
  • In mijn vriendengroep ben ik altijd de laatste of traagste
  • En ga zo maar door..

Allemaal overtuigingen die jou verlegen kunnen maken.
Vraag jezelf bij iedere overtuiging die jij hebt af: ‘Welk objectief bewijs heb ik dat deze overtuiging bevestigd’?

Je zult zien dat je vaak tot de conclusie moet komen dat dat bewijs er niet is.
De overtuiging is langzaam in jou gegroeid en je bent er door jouw onzekerheid steeds meer in gaan geloven.

Daarom is mijn overtuiging dat onzekerheid de diepste oorzaak kan zijn van jouw verlegenheid.
Mijn laatste tips zorgt ervoor dat je daar effectief mee aan de slag kan gaan!

4. Luister actief en stel vragen

Voel jij jezelf snel verlegen als je in het middelpunt van de belangstelling staat?
Draai de zaak dan om en ga vragen stellen als je merkt dat jij verlegenheid voelt opkomen!

Je kunt hier mee spelen door de grens steeds iets op te rekken.
Steeds als jij jezelf verlegen voelt worden stel je een vraag aan de ander waardoor de aandacht van jouw naar de ander gaat.

Om dit te kunnen doen moet je goed luisteren natuurlijk.
Luisteren is een vaardigheid die ik steeds minder mensen goed hoor uitvoeren; de meeste mensen praten liever (over zichzelf..).

Een ander voordeel is dat mensen het fijn vinden als jij (de ander) in hen is geïnteresseerd.
Hierdoor zul jij waardering ontvangen (wet van de wederkerigheid) waardoor jouw zelfvertrouwen groeit en jouw verlegenheid vermindert!

5. Voel je niet minder dan een ander

Onthoud echt dat ieder mens gelijkwaardig is.
Jij hebt geen reden om verlegen te zijn omdat je het gevoel hebt dat een ander boven jou staat.

Misschien omdat je hem of haar knapper vindt, of omdat hij of zij meer geld een groter huis of een dikkere auto heeft.
Uiteindelijk zijn we als mensen allemaal gelijkwaardig al voelen we dat vaak niet zo; en dat is niet nodig.

De ander heeft ook onzekerheden die jij waarschijnlijk geen eens ziet.
Als jij dit gevoel echt hebt scheelt dat heel veel verlegenheid!

6. Schakel een professional in

Als jouw verlegenheid echt tegen sociale angst aanzit is het verstandig om langs de huisarts te gaan.
Doe dit natuurlijk alleen als jouw verlegenheid echt abnormale proporties aanneemt.

Als jouw verlegenheid je in een sociaal isolement drijft, of als je zelfs fysieke klachten krijgt als gevolg van verlegenheid.
Als het nog niet zover is adviseer ik je de tip hieronder!

7. Investeer in Blijvend Zelfvertrouwen!

De basis van verlegenheid zie ik bijna altijd in onzekerheid zitten.
Als jij onzeker bent over wie je bent, wat je kunt, hoe je eruit ziet of over wat je doet dan resulteert dat vaker in verlegenheid.

Een gezonde dosis zelfvertrouwen is vaak de basis van een gelukkig, vrij leven waar geen handrem opstaat als in de zin van dat je vaak verlegen of onzeker bent.

Deze gevoelens kosten vaak veel energie die ervoor zorgen dat jij in jezelf keert en van binnen worstelt met allerlei moeilijke gedachten.
De cursus Blijvend Zelfvertrouwen waar je hieronder meer over leest, heeft al vele mensen van verlegenheid afgeholpen.

Zowel mannen als vrouwen ervaren zelfvertrouwen en meer levensgeluk na het volgen van deze cursus die je gemakkelijk online kunt volgen.
Ondertussen hebben duizenden mensen deze bekende cursus met goed gevolg afgesloten en passen de tips toe die hier worden aangereikt.

Ik ben benieuwd wat jij hier aan gaat hebben en ben ervan overtuigd dat jouw verlegenheid goed handelbaar zal worden of zelfs zal verdwijnen.
Als je voor deze investering in jezelf kiest zou ik het heel gaaf vinden dat je mij laat weten hoe je het hebt ervaren!

Krijg Hieronder Toegang Tot De E-Cursus Blijvend Zelfvertrouwen!!

Cursus Blijvend zelfvertrouwen roos en simon
e-cursus-blijvend-zelfvertrouwen

Start vandaag met de E-cursus Blijvend Zelfvertrouwen!

  • Deze inzichten hebben de levens van duizenden mensen veranderd
  • Heldere opbouw en gericht op jouw situatie
  • Leuke en Interactieve online cursus!

 

Ja! Ik Wil Toegang!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *