Tips en tops geven?

Pas dit vanaf vandaag toe!

Gemiddelde leestijd: 18 minuten

Wil jij beter worden in tips en tops geven?
Dat is een goed en belangrijk streven!

Tops geven lukt vaak nog wel.
Al kan dit ook vaak veel beter.

Daar ga ik dit artikel ook op in.
Maar met name het geven van tips gaat vaak niet op een constructieve en verbindende manier.

Het gevolg hiervan kan zijn dat jouw tip verkeerd overkomt.
Dat je uit de verbinding raakt met iemand en dat wilde je juist niet!

In dit artikel ga ik jou meenemen in hoe jij tips en tops geven kunt op een waardevolle manier die hout snijdt.
Lees snel verder!

Inhoudsopgave

Wat zijn tips en tops?

hoe tips en tops geven

Tips en tops zijn een manier om iemand feedback te geven.
Regelmatig wordt het geven van tips en tops ook wel het ‘tip-top model’ genoemd.

Het geven van tips en tops gebeurd vaak in de evaluatie van een actie, opdracht of presentatie.
Meestal wordt begonnen met de top.

Het is makkelijker om met iets positiefs te beginnen dat direct te beginnen over iets wat jij een verbetering waard vond.
Toch kan de voorkeur voor een volgorde heel erg verschillen per persoon.

Veel mensen beginnen juist met de tips omdat ze dan met iets positiefs (de top) kunnen afsluiten.
Het geven van tips en tops wordt ook wel een ‘feedbackmodel’ genoemd.

Een feedbackmodel waarbij balans tussen positieve feedback (top) en negatieve feedback (tip) centraal staat.
Juist deze balans maakt dit feedbackmodel sterk.

Door deze balans wordt het voor de feedbackgever makkelijker om zijn of haar feedback te geven.
Tegelijkertijd is het voor de feedbackontvanger makkelijker om de feedback aan te nemen!

Wat is het doel van tips en top geven?

Het doel van tips en tops geven is vaak meerledig.
Zo kunnen tips en tops worden gegeven om de volgende redenen:

  • De ontvanger van de tips en tops inzichten geven in eigen houding en gedrag
  • Persoonlijke ontwikkeling stimuleren van de tip en de top
  • Het groepsproces vooruithelpen en ontwikkelen
  • Eigen feedback ‘kwijt kunnen’

Het doel van het geven van tips en tops moet alijd iets positiefs zijn.
Het moet gaan over het beter maken van mensen, groepsprocessen en eindproducten.

Erg belangrijk om dit voor ogen te houden!
Jouw eigen ‘ei kwijt kunnen’ is dus niet de goede motivatie.

Je bent dan op jezelf gericht en niet op de ander of op jouw omgeving.
Als iedereen dat doet zal het uiteindelijke doel van deze manier van feedback geven niet worden behaald.

Op een goede manier feedback geven kan ook best lastig zijn.
Daarom hieronder een beschrijving van valkuilen bij het geven van tips en tops!

tips en tops geven

Valkuilen bij het geven van tips en tops

Ik wil hieronder 3 valkuilen behandelen waar mensen die feedback willen geven door middel van het ‘tip-top systeem’ vaak in trappen.
Per valkuil zal ik uitleggen hoe jij dit kunt voorkomen!

Valkuil 1: Jouw intenties zijn (onbewust) niet goed

Persoonlijk vind ik dit de meest interessante.
Een menselijke gedachte is dat jij jouw intenties kunt verbergen, verbloemen of verpakken.

Maar dat is niet zo.
Mensen in jouw omgeving lezen jouw ogen en voelen jouw intenties zelfs nog vóórdat ze deze onder woorden kunnen brengen.

”Als de ontvanger van jouw tips en tops voelt dat jouw intenties er niet op gericht zijn om hem of haar beter te maken vanuit liefde is dat de doodsteek voor de effectiviteit van jouw feedback.”

Martijn

Bij de ontvanger zal een afweermechanisme in werking treden als hij of zij twijfelt aan jouw intenties.
Bijvoorbeeld door gedachtes als: ‘Wat denk jij wel niet’, of ‘moet je horen wie het zegt’.

Ga dus bij jezelf na of jouw intenties oprecht zijn.
Zo ja; geef jouw tips en tops.

Zo nee, voorkom dat jij tips en tops geeft.
Uitvogelen of jouw intenties goed zijn is best een pittige klus trouwens!

Valkuil 2: De aanloop naar jouw tips en tops zijn niet in orde

Stel dat jouw intenties goed zijn, is de aanloop naar jouw feedback van essentieel belang.
Realiseer jezelf hierbij de volgende zaken:

  1. Tips en tops die ‘out of the blue’ komen slaan zelden aan
  2. Een goede relatie of verstandhouding tussen ontvanger en gever zijn enorm belangrijk

Voor wat betreft punt 1; zorg voor een goede ondergrond van jouw feedback.
Geef jouw tips en tops aan het einde van een gesprek en begin er niet op voorhand of te snel mee.

Voor wat betreft punt 2; investeer in de relatie met iemand voordat jij tips en tops gaat geven.
Als je iemand te kort kent, niet goed genoeg kent of niet kunt doorgronden is het in de volgordelijkheid eerst belangrijk om in deze punten te investeren.

Valkuil 3: De inhoud van jouw tips en tops zijn niet verstandig geformuleerd

Oké; je weet nu dat je een oprechte tip of top wilt geven, jouw tip of top komt niet als een donderslag bij heldere hemel en de verstandhouding met de ontvanger is oké.
Wat kan er nog mis gaan zou je zeggen!?

Eihgenlijk nog maar 1 ding.
De formulering van jouw tips en tops.

Zorgvuldig gekozen woorden doen het in dit verband vele malen beter dan ondoordachte feedback.
Ik ga daarom de rest van dit artikel vooral wijden aan het geven van voorbeeldzinnen voor geven van feedback.

Voorbeeldzinnen voor feedback geven

Ik val direct met de deur in huis.
Begin altijd eerst met iets positiefs.

Begin óf met die top, óf geef jouw tip terwijl je in jouw aanloop iets positiefs benoemd.
Je investeert dan al tijdens het geven van jouw feedback bij draagvlak voor jouw opmerking bij de ontvanger.

Er ontstaat direct een natuurlijke aanloop naar jouw tip.
Noem het de aanloop naar jouw tip.

Dit is voor mij de ideale manier van feedback geven volgens een 4 – stappenplan.
Ik neem je mee in de stappen die jij eigenlijk moet inslijten in hoe jij feedback geeft.

Stap 1: Benoem de situatie
Stap 2: Benoem het gedrag
Stap 3: Benoem welk gevoel dit bij jou oproept
Stap 3: Benoem een suggestie (tip)

Hieronder een voorbeeld:

‘Ik heb gemerkt dat je tijdens onze vergadering zo enthousiast was over het onderwerp dat we bespraken, dat je Tom en Henrike een aantal keer onderbrak waardoor ik het gevoel kreeg dat je niet alle inbreng hebt gehoord. Het zou jou winst op kunnen leveren als je afsluitend iedereen nog een keer aan het woord laat.’

Zorg dat jij deze volgorde van feedback geven in jouw patronen slijt.
Op deze manier zul je liefdevol feedback gaan geven terwijl je niets inlevert aan efficiëntie!

Voor bijna alle situaties geldt dat het nuttig en verstandig is om met jouw gevoel of intentie te beginnen.
Schep een kader voordat jij jouw feedback geeft:

  • Ik wil dat je promotie gaat maken!
  • Ik wil dat je de beste … wordt.
  • Ik gun je heel erg …
  • Ik wens je … toe
  • Ik zeg dit omdat ik van je houd

Hieronder nog een voorbeeldzin voor het geven van feedback:

TOP: ‘Joël; ik vind dat je enorm veel rust uitstraalt in je presentatie, het komt heel natuurlijk over waardoor je goed verbinding maakt met luisteraars, dat doe je heel goed’.

TIP: ‘Je kunt de inhoud van jouw presentatie nog sterker maken als je jouw non-verbale communicatie laat aansluiten bij de rust die je al uitstraalt. Wanneer je op jouw rustige manier contact maakt met de groep kom je nog krachtiger over!’

Voorbeelden van tips

Voorbeelden die jij kunt gebruiken als jij tips wilt geven kunnen jou van inspiratie voorzien.
Vaak gaat het hier namelijk (vaak met de beste bedoelingen van de feedbackgever) toch mis.

  • Niet precies
  • Goed geprobeerd, maar..
  • Dat is het bijna
  • Ik weet zeker dat het beter gaat als je het nog een keer probeert
  • Jammer genoeg niet
  • Laten we dat nog eens proberen
  • Je had bijna gelijk
  • Dat klopt niet helemaal
  • Ik ben bang dat dat niet helemaal klopt

Op deze manieren kun je tactisch beginnen met het geven van een tip.
Het zou leuk zijn als jij jouw alternatieven deelt onder dit artikel!

Voorbeelden van tops

Tops geven is vaak wat makkelijker omdat dit minder beladen is.
Hieronder een aantal voorbeelden van tops.

  • Ik vind het leuk!
  • Ik hou ervan!
  • Goed gedaan!
  • Dat is correct!
  • Dat is het!
  • Dat is mooi!
  • Dat is juist!
  • Heel goed!
  • Goed gedaan!
  • Je hebt geweldig werk geleverd!

Zorg dat je deze tops regelmatig deelt.
Het zorgt voor positiviteit en levert geluk op voor degene die jouw tops ontvangt!

hoe moet je tips en tops geven

Algemene tips feedback geven

Hieronder geef ik jou nog 6 tips die jou helpen om beter feedback te geven.
Die jou gaan helpen om jouw tips en tops beter in te pakken.

Uiteindelijk zal het effect van jouw tips en tops beter worden waardoor jouw eigen effectiviteit, zowel in groepen als in individueel verband, stijgt.
Pas vooral de tips toe die op jou van toepassing zijn!

1. Vermijd het woord ‘MAAR

Het woord ‘maar’ wordt vaak gebruikt als een koppelwoord tussen een tip en een top:

  • ”Je zag er goed uit MAAR je schoenen konden echt niet”.
  • ”De presentatie was inhoudelijk sterk, MAAR jouw lichaamshouding moet echt beter”.

Wij mensen zijn altijd meer gericht op het negatieve.
Door het woord ‘maar’ en alles wat daarna aan feedback komt valt het positieve in jouw bericht volledig weg.

VERBAN dit woord dus uit jouw vocabulaire als jij feedback geeft.
Eerder in dit artikel heb je gelezen hoe je WÉL feedback zou moeten geven!

2. Spreek in de verleden tijd

Spreek altijd in de verleden tijd als je feedback geeft.
Bijvoorbeeld: ‘Ik ZAG jou net voetballen. Het viel mij op dat jouw balbehandeling erg goed was, maar dat jouw inzicht wellicht verder ontwikkelt kan worden”.

Als je feedback geeft in de tegenwoordige tijd insinueer je dat de ontvanger het verkeerde inzicht nog steeds omarmt of nog steeds iets niet helemaal goed doet.
Dit koppelt een ontvanger sneller terug aan iets negatiefs waardoor de effectiviteit van jouw feedback minder wordt.

In de verleden tijd spreken insinueert dat de ontvanger dit ‘vroeger’ niet helemaal goed deed en nu wellicht (na jouw feedback) veel beter!
Daarbij koppel je de persoon los van het gedrag in de verleden tijd terwijl je de persoon als het ware vereenzelvigd en koppelt met het gedrag in de tegenwoordige tijd.

3. Wees concreet en specifiek

Mensen die feedback, tips of of tops willen geven proberen dit meestal heel erg te verpakken in een veelheid van woorden.
Deze behoefte ontstaat vanuit de overtuiging dat de boodschap dan minder hard aankomt en tactischer is.

Het tegenovergestelde is waar.
Wees concreet en specifiek zodat de ontvanger precies weet wat je bedoelt.

Langdradig zijn geeft het gevoel bij de ontvanger van ‘om de hete brij heendraaien’.
Zeg dus niet: ”Je was gisteren onbeleefd tegen een klant.”

Zeg liever: “Je verhief je stem een ​​paar keer en gebruikte gisteren korte, pittige zinnen tegen klant X.”
Met de feiten kun je het bijna niet oneens zijn.

Met de boodschap dat je ‘onbeleefd’ bent wel omdat dit woord zeer veel ruimte overlaat voor interpretatie.
Zorg dus voor heldere en kernachtige feedback!

4. Wees jezelf bewust van je lichaamstaal

Jouw boodschap kan inhoudelijk nog zo goed zijn; jouw lichaamstaal kan veel afbreuk doen.
Meer dan 70% van jouw communicatie is non-verbaal!

Zorg dus voor een open houding als je feedback geeft.
Doe je armen niet over elkaar en houd je handen in het zicht.

Hang niet ergens tegenaan maar zorg ervoor dat je rechtop zit of staat.
Deze houding wekt een betrouwbare, eerlijke en oprechte indruk.

Lees hier meer over het krijgen van een zelfverzekerde lichaamstaal.
Het is namelijk zonde als jouw lichaamstaal afbreuk doet aan de inhoud van jouw goedbedoelde boodschap!

5. Realiseer je dat gevoel meer zegt dan cijfers

Misschien heb jij wel de neiging om jouw tips cijfermatig te onderbouwen.
Je zet dan in op het aanspreken van iemands ratio.

Realiseer jezelf dat jouw gevoel betrekken bij jouw tips en tops vele malen sterker is dan het betrekken van cijfers.
Cijfers en ratio zijn dood en kil.

Gevoel en emoties zijn levend en aansprekend.
Maak gebruik van deze kennis en benoem jouw gevoel.

Pas toe bij zowel de tips als de tops.
Jouw tips en tops zullen veel beter blijven ´hangen´ en zullen voor meer effect zorgen!

6. Check jezelf

Vraag of de ander zich kan vinden in het beeld wat jij hebt van de situatie.
Of vraag of de ander herkent welke tips of advies jij geeft.

Je geeft de ontvanger zo de ruimte om eventueel tegenargumenten te benoemen.
Daarbij zorg je ervoor dat jij jouw mening of gevoel niet als een feit bovenop de ander legt.

Jezelf checken komt minder dominant over.
Je laat ruimte over voor een situatie waarin je het toch misschien bij het verkeerde eind hebt.

Ook jij kunt iets verkeerd hebben gezien.
Na de uitleg van de ontvanger kun je jezelf dan netjes herstellen!

Start vandaag met het opbouwen van Blijvend Zelfvertrouwen!

  • Deze inzichten hebben de levens van duizenden mensen veranderd
  • Heldere opbouw en gericht op jouw situatie
  • Leuke en Interactieve online cursus!

 

Ja! Ik Wil Toegang!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *