Te hoge verwachtingen van jezelf? 6 tips hoe je er mee om moet gaan!
Zelfverzekerdworden.nl- Wordt de beste versie van jezelf!
Onzeker zijn 13 september 2018
Jens Geen reacties

Ben je helemaal klaar met die onzekerheid!? Ontdek in deze GRATIS handleiding hoe je op een SIMPELE manier je Zelfvertrouwen vergroot!

JA, laat het mij zien!

Te hoge verwachtingen van jezelf is een onderbelicht probleem. Veel guru’s zeggen dat je alles kunt wat je wilt en daar hebben ze gelijk in. Althans, als je leert van je fouten en 1x meer opstaat dan dat je gevallen bent. Sommige mensen hebben veel te hoge verwachtingen en zijn niet realistisch. Probeer dingen in perspectief te zien en relativeer waar nodig.

trainenTe hoge verwachtingen van jezelf is iets wat erg gevaarlijk kan zijn. Want wat als je keer op keer niet kunt voldoen aan deze te hoge verwachtingen? Wat als je telkens teleurgesteld bent in jezelf?

Te hoge verwachtingen waar je niet aan kunt voldoen zorgt voor stress en onzekerheid. Het is alsof je telkens net niet goed genoeg bent.

Je voelt je machteloos en onzeker en als je dit gevoel maar lang genoeg blijft koesteren zul je langzaam maar zeker steeds onzekerder worden. Je voelt je slecht over jezelf en komt in een vicieuze cirkel terecht. Wat kun je er tegen doen?

Omgaan met te hoge verwachtingen van jezelf

Wees geen slachtoffer van te hoge verwachtingen van jezelf en van anderen. Vaak ben jezelf veel kritischer over je eigen prestaties en doen en laten, dan een ander is. Zaak is om geen slachtoffer te worden, maar juist op te treden als een goede vriend van jezelf. Want hoge verwachtingen belemmeren uiteindelijk de kans op succes.

Wanneer heb je te hoge verwachtingen van jezelf?

Hoe weet je wanneer de eisen die je aan jezelf stelt, onrealistisch zijn en te hoog? En, belangrijker nog, wat kun je eraan doen om die verwachtingen bij te stellen? Hieronder staan een aantal situaties waarin mensen die te hoge verwachtingen aan zichzelf stellen, zich zullen herkennen.

1. Je vindt dat alles altijd beter kan

Het is makkelijk om te benoemen wat verbetering betreft, maar als mensen vragen wat je goed hebt gedaan, weet je daar het antwoord niet op. Wel kun je tien dingen noemen die je de volgende beter gaat doen.

2. Je verwachtingen zijn onrealistisch hoog

Begin je aan je eerste pianoles? Dan moet je toch direct minimaal zo goed kunnen spelen als een concertpianist. Ga je op schildercursus? Dan is jouw schilderij pas ‘goed genoeg’ als het kan worden vergeleken met een meesterwerk. Ga zo maar door. Je verwachtingen zijn niet reëel.

3. Je voelt je ongemakkelijk als je een compliment krijgt

Er is niets lastiger dan het aannemen van een compliment, omdat je eigenlijk, diep van binnen, vindt dat je het compliment niet verdient. Er is namelijk altijd iets dat nog verbetert kan worden. En vaak heb je de te hoge verwachtingen die je aan je zelf hebt gesteld, niet waargemaakt.

4. Je neemt te veel hooi op je vork. Altijd

Niets is te gek en alles wil je altijd direct aanpakken en uitvoeren. En niet zo maar uitvoeren, nee, alleen het beste is goed genoeg. Dus het is niet alleen dat je geen ‘nee’ durft te zeggen, het is ook dat je altijd gaat voor de tien en nooit voor een zeven of een acht. Hierdoor kom je vaak met jezelf, je tijd en je planning in de knoop.

5. Je eigenwaarde komt niet van binnen

Je hebt je eigenwaarde gekoppeld aan prestaties. Pas als je die klus goed hebt afgerond, ben je iemand. Pas als je die taak hebt gedaan, ben je een goed persoon. Je vervuilt jezelf met dit soort gedachten, want het zou niet moeten uitmaken wat je doet, je zou jezelf altijd ‘goed genoeg’ moeten vinden.

6. Iedereen mag fouten maken… Behalve jij

Fouten maken mag. Behalve als het gaat om de fouten die jij maakt. Die zijn namelijk altijd ‘stom’ en ‘onnodig’. Manage die verwachtingen

Als je zulke hoge eisen aan jezelf blijft stellen, zul je uiteindelijk in een situatie terecht kunnen komen waarin je helemaal maar niets meer doet. Dan kan het namelijk ook niet mislukken. En dat is zonde, want zo bereik je nooit meer iets en doe je niets meer waar je echt blij van wordt. Hoe kun je die hoge verwachtingen nu wat bijstellen?

1. Dit heb ik allemaal bereikt

Sta eens stil bij wat je allemaal bereikt hebt en probeer dan niet direct te denken aan wat daaraan nog verbeterd kon worden. Het gaat om een simpele, feitelijke opsomming, waarin je weergeeft wat je allemaal hebt gedaan, zonder daar een waardeoordeel aan te verbinden.

2. En wat zou een ander moeten doen?

Omdat je verwachtingen van jezelf onrealistisch zijn, moet je het misschien eens omdraaien en kijken wat jij van een ander zou verwachten. Moet die ander exact dezelfde hoge norm halen als jij, of houd je bij die persoon wel rekening met ervaring, kennis, kunde en tijd? Vervang ‘die ander’ nu eens met je eigen naam…

3. Drie complimenten per dag

Ga, of dit nu aan het einde van de dag is of juist aan het begin van de dag, eens voor de spiegel staan en geef jezelf drie complimenten. De volgende keer dat een ander je een compliment geeft, slik je alle dingen die je wilt zeggen om het compliment neer te halen, in en zeg je alleen: ‘dankjewel’.

4. Geef een ander een compliment

Blijf je jezelf ongemakkelijk voelen bij het accepteren van complimenten? Geef dan een ander eens een compliment en zie hoe hij of zij daarop reageert. Nemen ze het compliment aan of doen ze net als jij alsof hun prestatie niets waard is? Hoe komt dat op jou over?

5. Zeg ook eens ‘nee’

Je hebt de neiging om altijd maar direct ‘ja’ te zeggen als iemand vraagt of je iets wilt of kunt doen, waardoor je te veel hooi op je vork neemt. Een simpele manier om dit te voorkomen, is door jezelf te dwingen om te zeggen: ‘Ik wil er even over nadenken’. Doe dat dan ook, want soms ‘nee’ zeggen kan erg bevrijdend werken.

ongemakkelijk voelen

6. Iedereen mag fouten maken… Ook jij

Iedereen maakt weleens een foutje. Jij ook. Daarvoor ben je mens en geen robot. En zelfs een robot maakt weleens een fout als deze verkeerd is geprogrammeerd. Kortom, laat los dat jij foutloos bent, want dat is namelijk niemand, en omarm je fout. Bekijk wat je ervan kunt leren, zonder jezelf te verwijten dat je niet kon voldoen aan de hoge verwachting, die je vaak als enige aan jezelf stelde.

De samenhang met perfectionisme

Mensen die veel van zichzelf verwachten en die van zichzelf geen fouten mogen maken, hebben een sterke neiging naar perfectionisme. Perfectionisme is helemaal niet erg, als het je drijft tot betere prestaties.

Het wordt pas een probleem als perfectionisme je als het ware lam legt en je maar niets meer gaat doen, omdat je bij voorbaat toch al weet dat het ‘niet perfect’ zal worden.

Perfectionisme, verwachtingen en faalangst

Er is een duidelijke correlatie tussen perfectionisme, het stellen van te hoge verwachtingen aan jezelf en faalangst. Als je immers bij voorbaat al weet dat de verwachtingen waaraan je moet voldoen, onhaalbaar zijn, weet je ook bij voorbaat al dat je gaat falen.

Je dreigt in een vicieuze cirkel terecht te komen, waarbij voor veel mensen uiteindelijk de uitkomst is dat ze maar liever helemaal niets meer doen, dan kunnen ze zichzelf en een ander ook niet teleurstellen.

Wees een beetje lief voor jezelf

Hoe voorkom je dat je in zo’n vicieuze cirkel terechtkomt? Door te bedenken dat iedereen weleens momenten heeft waarop hij aan zichzelf twijfelt. Dat is ook helemaal niet raar of verkeerd. Het wordt pas vervelend als je in de negativiteit blijft hangen en daardoor de grip op de realiteit dreigt te verliezen.

De beste vriend van jezelf

Ook jij bent maar een mens en mensen zijn niet perfect. Stel je dezelfde verwachtingen ook aan je vriend of vriendin? En zeg je tegen een bevriende collega weleens dat het zijn eigen schuld is, als hij een foutje heeft gemaakt? Nee toch? Wees dus wat liever voor jezelf en behandel jezelf eens zoals je ook je beste vriend of vriendin behandelt.

Professionele hulp om faalangst te doorbreken

Soms worden de verwachtingen zo hoog en werkt de faalangst in combinatie met perfectionisme dusdanig verlammend, dat het tijd is om professionele hulp in te schakelen. Niemand hoeft zich ervoor te schamen als het zelf niet meer lukt. Met goede, psychologische hulp kom je uit die vicieuze cirkel en blijkt dat je niet de enige bent die kampt met dit soort problemen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *