Sociaal isolement doorbreken? 12 effectieve tips!

Gemiddelde leestijd: 18 minuten
Sociaal isolement doorbreken

Wellicht heb jij behoefte aan meer sociale contacten.
In de 21e eeuw is de maatschappij behoorlijk individualistisch ingesteld.
Een sociaal isolement doorbreken valt dan ook niet mee.

Wij ‘connecten’ meer dan ooit maar hebben nooit zo weinig verbinding gevoel dan nu.
We hebben meer (online) vrienden dan ooit, maar voelen onszelf vaker alleen.

Daar kun jij behoorlijk last van hebben.
Misschien voel jij jezelf ook wel eenzaam.
En wil je het sociaal isolement doorbereken dat jij ervaart.

Heb je behoefte aan sociale contacten.
Aan meer menselijke interactie.
Zeker met de feestdagen in aantocht kan de eenzaamheid gevoeld worden en de behoefte aan sociaal contact worden versterkt.

Wil jij jouw sociaal isolement doorbreken?
Vraag jij jezelf af wat jij kunt doen om uit dit isolement te stappen?

In dit artikel ga ik jou een aantal handvatten geven die jou kunnen helpen om weer vol op contacten en interacties te krijgen!
Lees snel verder.

Inhoudsopgave

Welke vormen van Sociale Isolatie bestaan er?

Vaak wordt aangenomen dat sociale isolatie het gevolg is van een te weinig in contact zijn met de omgeving.
Toch is het fenomeen ‘geïsoleerd zijn’ uitgebreider dan het ‘alleen zijn’.

Zo kan het bijvoorbeeld heel goed zo zijn dat jij jezelf geïsoleerd voelt, zelfs als er mensen om je heen zijn.
We onderscheiden de volgende vormen van isolatie:

Fysieke isolatie 

Deze vorm van isolatie komt voor wanneer iemand beperkte interacties heeft met de omgeving.
Dit wordt ook wel de meest klassieke vorm van sociale isolatie genoemd.

Emotionele isolatie

Bij emotionele isolatie speelt de frequentie van interacties met de omgeving niet perce een rol.
Emotionele isolatie ontstaat bijvoorbeeld als gevolg van (psygologisch) misbruik, slechte relatie of uitbuiting voor een langere tijd.

Psychologische isolatie

Deze vorm van isolatie ontstaat als iemand bijvoorbeeld geen contact meer kan maken met de eigen identiteit.
Als gevolg hiervan worden connecties tussen de eigen persoonlijkheid en bijvoorbeeld de realiteit en de mensen uit de omgeving verbroken.

Zelfgekozen isolatie

Deze vorm van isolatie is een semi-vrijwillige vorm van isolatie.
Deze wordt veroorzaakt door digitalisering, Social Mediagebruik en/of mobiele telefoongebruik.

Het plichtmatig en overmatige gebruik van deze digitale middelen kan leiden tot sociale isolatie.
Deze vorm van isolatie kan leiden tot verschillende andere problematieken.
Er zijn steeds meer gevallen bekend waarin mensen (vooral jongeren) onzeker door Social Media worden.

sociaal-isolement-doorbreken

De gevolgen van leven in een sociaal isolement

Het is nodig dat jij uit jouw sociale isolement komt.
Om dit nog duidelijker te maken lijkt het mij goed om kort iets te schetsen over de gevolgen van een geïsoleerd leven:

De feiten zijn dus vrij helder(en confronterend.
De gevolgen kunnen ook groot zijn:

Gezondheidsklachten

Verschillende studies hebben aangetoond dat er een direct verband bestaat tussen het leven in een sociaal isolement en gezondheidsklachten.
Deze negatieve effecten worden in iedere fase van het leven herkent.

Toch lopen oudere mensen extra risico om gezondheidsklachten te krijgen als gevolg van het leven in een isolement.
In Finland is hiernaar onderzoek gedaan onder een groot aantal ouderen.

39% van de respondenten gaf aan een deel van de tijd eenzaam te zijn en zich geïsoleerd te voelen.
5% gaf aan vaak of altijd eenzaam te zijn.
Deze groep ouderen bleken na onderzoek meer te lijden aan kwalen dan hun leeftijdsgenoten die geen sociaal isolement ervaarden.

Geestelijke en mentale schade

De Oostenrijkse Natascha Kampusch werd op tienjarige leeftijd gekidnapt en acht jaar lang in een kelder vastgehouden.
In de biografie die zij later schreef merkte ze op dat het gebrek aan licht en menselijk contact haar geestelijk verzwakte.

De Israëlische avonturier en auteur Yossi Ghinsberg, overleefde weken lang alleen in de Amazone.
Hij doorstond vele uitdagingen en gevaren.

Naderhand zei hij het meest had geleden van de eenzaamheid
Hij had denkbeeldige vrienden gemaakt om zichzelf gezelschap te houden om dit gevoel te verminderen.

Door de schade op geestelijk en mentaal vlak kan jouw mentale weerbaarheid behoorlijk afnemen.
Een afname van de mentale weerbaarheid kan bijvoorbeeld resulteren in het vatbaar worden voor burn-out verschijnselen, overmatige stress en afname van het concentratievermogen.

Een isolement ervaren

Risicofactoren die bij kunnen dragen aan een sociaal isolement

Verschillende factoren kunnen bijdragen aan het creëren van een sociaal isolement.
Denk bijvoorbeeld aan:

  • Woonomgeving
  • Oudere leeftijd
  • Alleen wonen
  • Overmatig Social Media gebruik
  • Weduw(naar)schap
  • Persoonlijke voorkeuren
  • (Extreem) solistisch karakter

Voldoe jij aan één of meerdere van deze criteria?
Wees extra alert.

Ken jij iemand die aan één of meer van deze criteria voldoet?
Ga eens in gesprek en geef jouw aandacht aan deze persoon!
Een sociaal isolement doorbreken lukt voornamelijk als het medicijn ‘aandacht’ wordt ingezet!

Dit is waarom iedereen de behoefte heeft aan sociale contacten!

Wij mensen zijn tot in de verre geschiedenis een sociale soort geweest.
In de verre oertijd was het in staat zijn om relaties aan te gaan, op te bouwen en te onderhouden een voorwaarde om te overleven.

Aansluiting vinden en houden bij de groep, leverde ook de bescherming die de groep bood op.
Zonder de bescherming van de groep (het sociale contact) was je alleen.

En als je alleen was, stond je er alleen voor als je honger had, als er gevaar dreigde van wilde dieren of als je werd aangevallen door indringers.
Alleen was je ten dode opgeschreven.

Onze drang om bij een groep te horen, en niet uit een groep te willen worden gestoten zit diep geworteld in ons brein.
Al hangt in de 21e eeuw ons leven niet meer af van aansluiting hebben of houden bij een groep, toch is de urgentie om bij een groep te willen horen achtergebleven in ons brein.

Bij een groep horen levert namelijk nog steeds heel veel voordelen op.
In de groep vind je bevestiging voor jouw mening en kun jij goedkeuring, waardering, lief en leed delen.

In een groep is het mogelijk om status, eer, macht, plezier en geborgenheid te ervaren.
Allemaal zaken die je moet ontberen als het jou niet lukt om aansluiting te vinden bij de groep.

Sociaal isolement doorbrekennnnn

Wat jij kunt doen om UIT een sociaal isolement te komen en te blijven!

De tips hieronder hoeven niet allemaal te werken voor jou.
Maar i kweet zeker dat er bruikbare tips voor jou bij zitten!

Begin te experimenteren met de tips die het best bij jouw passen of die het meest op jou van toepassing zijn:

1. Werk aan jouw uitstraling

Als jij (mensen) wilt aantrekken zul je iets moeten uitstralen.
Iets dat niets uitstraalt, trekt niets aan.

Verzorg jezelf goed, besteed aandacht aan je kleding en glimlach.
Val op doordat je aandacht hebt voor mensen om je heen.

Geef complimenten en spreek jouw waardering uit naar de mensen in jouw omgeving.
Mensen voelen zich aangetrokken tot andere mensen die een goede balans weten te vinden tussen aandacht voor zichzelf en aandacht voor de mensen om hen heen.

2. Bezoek plaatselijke winkels

Als jij regelmatig de plaatselijke groenteboer, slager of het dorpscafé bezoekt gaan mensen jou herkennen en kennen.
Leer laagdrempelige contacten te leggen met deze mensen in jouw omgeving.

Ook van deze contacten krijg je energie en dat helpt jou om het sociaal isolement doorbreken dat jij ervaart!
Verder kun je in de gesprekken die je hier voert heel goed jouw sociale vaardigheden verbeteren.

Misschien heb je hier wel helemaal geen zin in..
Maar zét je ertoe omdat deze tip jouw snel een prettig gevoel kan geven!

3. Stop met het zeggen dat je druk bent

Het lijkt wel een hype.
Als je niet druk bent wijk je af.

Ook hier is een verklaring voor.
Als je zegt dat je druk bent, zeg je indirect dat anderen jouw expertise veelvuldig nodig hebben.

Dat jouw inbreng en acties gewenst zijn.
En dat is mooi natuurlijk!

Toch werkt niets zo afstotend als té vaak uitspreken dat je druk bent.
Mensen bellen jou niet of komen niet langs omdat ze weten/denken, dat jij altijd druk bent.

Dit kan jouw leuke sociale contacten kosten.
Begin op de vraag: ‘Ben je druk?’ eens met antwoorden: ‘Ik ben met allemaal leuke dingen bezig’.
Je zult versteld staan van het effect.

4. Investeer in nieuwe contacten met vergelijkbare interesses.

Misschien heb je al verschillende keren mensen ontmoet met wie het leek te klikken.
Maar na een poosje verwaterde het contact.

En ondertussen zie je zo nooit meer.
Investeer in mensen met vergelijkbare interesses als de interesses die jij hebt.

Neem de mensen met wie je goed overweg kunt.
De kans is enorm groot dat jullie in grote lijnen dezelfde opvattingen, overtuigingen, hobby’s, interesses en voorkeuren delen.

Wees dus kritisch voordat je echt in sociale contacten gaat investeren.
De praktijk leert namelijk dat een contact niet erg duurzaam is als interesses et cetera te ver uit elkaar liggen.

5. Neem een huisdier

Het is algemeen bekend dat bij de verzorging van een dier dezelfde emoties worden getriggerd als die je voelt in de omgang met mensen.
Dieren kunnen jou aanvoelen en je kunt een enorm goede band met een dier opbouwen.

Daar komt bij dat het verzorgen van een dier met zich mee brengt dat jij ook menselijke interacties aan moet/kunt gaan.
Je zult naar de winkel moeten voor de verzorging, kunt je aansluiten bij een hondenclub, kunt contacten opdoen tijdens het uitlaten van jouw dier et cetera!

6. Sluit jezelf aan bij een groepssport

Sporten verbind.
Al moet dit uiteraard bij jou passen.

Er zijn vast leuke bootcamp verenigingen in jouw omgeving.
Of sportscholen waar groepslessen worden gegeven.

Een sportschoolabonnement nemen en alleen naar een sportschool gaan is vaak minder effectief.
Veel mensen komen puur voor zichzelf en daarom adviseer ik om specifiek een sport te gaan doen die in groepsverband plaatsvindt!

7. Ga meer luisteren dan praten

Er werkt niets zo afstotend dan mensen die veel (over zichzelf) praten.
Luisteren en vragen stellen trekt aan.

Mensen zullen zich fijn voelen bij jouw omdat jij geïnteresseerd bent in hun verhaal.
Als vanzelf zullen deze mensen de waardering die zij voor jou voelen gaan vertalen naar interesse in jou.

Hier werkt het principe van eerst geven en dan ontvangen.
Dit principe is bijna een wetmatigheid die altijd werkt!
Dit zou iedereen moeten doen die een sociaal isolement doorbreken wil!

8. Stel jouw oordeel (over anderen) uit

Ik weet zeker dat jij ze kent.
Mensen die hun oordeel over een ander snel klaar hebben.

Trap niet in deze valkuil.
Het uitstellen van jouw oordeel trekt aan en mensen zullen jou hier om gaan waarderen.

Jouw sociale isolement doorbreken lukt niet als je je oordeel te snel klaar hebt over anderen.
Zorg dat je aantrekkelijk bent en blijft door jouw oordeel uit te stellen!

9. Sluit jezelf aan bij buurtinitiatieven

In bijna iedere buurt worden wel initiatieven ontplooid.
Ga eens na wat er in jouw buurt wordt georganiseerd.

Sluit jezelf aan bij WhatsApp groepen en bezoek bewonersavonden.
Sluit jezelf aan bij de Vereniging Voor Eigen Huis of bezoek de buurtbarbeque.

Allemaal zaken die jou zeker helpen jouw sociaal isolement doorbreken!
Daarbij kun je vaak ook gebruik maken van de voordelen die het heeft als je de mensen in jouw directe omgeving kent zoals hulp bij klusjes et cetera.

10. Ga andere mensen helpen

Niets maakt jou zo aantrekkelijk als dat jij andere mensen gaat helpen.
Dat kan in het klein iedere dag.

Maar je kunt je ook aansluiten bij bijvoorbeeld een vrijwilligersorganisatie.
Dit levert vrijwel altijd mooie nieuwe sociale contacten op.

Daarbij ga jij jezelf ook goed voelen over dat wat jij doet.
En als jij jezelf goed voelt, zul je jezelf zelfverzekerder voelen waardoor jij veel aantrekkelijker wordt voor jouw omgeving!

11. Investeer met liefde in jouw contacten

De 21e eeuw is een eeuw waarin vluchtigheid en oppervlakkigheid steeds meer de boventoon lijken te gaan voeren.
Ga hier niet in mee als het om het onderhouden van jouw sociale contacten gaat.

Vluchtigheid gaat altijd ten koste van een duurzaam en prettig contact.
Investeer liever veel tijd en energie in weinig mensen.

Je zult dan deze energie ook terugkrijgen.
Als dat je veel tijd en energie spendeert aan veel mensen (waardoor je per persoon veel minder aandacht kunt hebben)

12. Ga op zoek naar barricades in jouw hoofd

Ergens in jouw hoofd zitten overtuigingen en opvattingen die ervoor zorgen dat het sociaal isolement doorbreken dat jij ervaart moeilijk maken.

Dit kan dat stemmetje zijn dat tegen jou zegt dat je te dom bent, niet mooi genoeg bent of dat je niet leuk kunt zijn.
Wat zegt het stemmetje in jouw hoofd?

Ga objectieve bewijzen verzamelen voor dat wat het stemmetje in jouw hoofd zegt.
Vaak zijn deze er niet..

Wil jij aan de slag met het stemmetje in jouw hoofd?
Wil jij die onzekerheid overwinnen die dit stemmetje veroorzaakt?

Neem hier contact op met ons of klik op de link hieronder!

Ontvang vandaag een helder 4 stappenplan voor Blijvend Zelfvertrouwen!

JA! Stuur maar door!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *