Paniekaanvallen verminderen - zelfverzekerdworden.nl
Zelfverzekerdworden.nl - Confronterend! - Eerlijk! - Effectief!
Angsten 25 juni 2019
mm
Martijn Geen reacties

Wil jij jouw zelfvertrouwen direct een boost geven? Deze adviezen hebben al ruim 2700 mensen geholpen!

JA! Daar ben ik klaar voor!!

Ben of ken jij iemand die last heeft van paniekaanvallen? En wil jij concrete informatie over hoe jij paniekaanvallen verminderen kunt? Lees dit artikel voor bruikbare tips en adviezen!

paniekaanvallen-verminderenWat kun jij doen om jouw paniekaanvallen te verminderen?
Kun je eigenlijk wel iets doen aan het verminderen van paniekaanvallen?
Die gedachte is wellicht al vaak door je heen gegaan..

Misschien heb je er zelf momenteel last van, of heb je er ooit mee moeten kampen.
Of misschien ken je wel iemand die een paniekstoornis heeft.

In dit artikel ga ik jullie meer informatie geven over een paniekstoornis en paniekaanvallen@
Ik ga het hebben over wat een paniekaanval precies is.
Maar ook hoe je het beste met paniekaanvallen kunt omgaan en wat je kunt doen om je paniekaanvallen te verminderen.

Lees snel verder!

  

Wat is een paniekaanval?nieuwsbrief-zelfverzekerdworden.nl

Een paniekaanval is een extreme vorm van angst.
Paniekaanvallen komen bij ongeveer 4% van de bevolking voor.

Bij vrouwen komt het 3 keer zoveel voor als bij mannen.
Paniekaanvallen beginnen meestal tussen de 20 en 40ste levensjaar.

Een paniekaanval komt vaak uit het niets, en zonder enige waarschuwing!
Een paniekaanval kan zelfs komen als je ontspannen bent en zelfs als je slaapt.

Op het moment zelf hoef je niet de extreme vorm van angst te voelen.
Een paniekaanval kan een eenmalig zijn, maar bij veel mensen komen paniekaanvallen vaak terug.

Als er sprake is van terugkerende paniekaanvallen spreekt men van een paniekstoornis.

Tijdens een paniekaanval bonkt je hard, kun je niet goed ademen en heb je vaak het gevoel dat je dood gaat of gek wordt.

Je krijgt vaak ook last van nog meer klachten, deze zal ik in dit artikel ook omschrijven.

paniekaanvallen-verminderen
 

Wat zijn de gevolgen van een paniekaanval?

Een paniekstoornis kan je leven gaan beheersen.
Je durft bijvoorbeeld niet naar de plek waar de eerste paniekaanval is geweest.
Of je durft niet alleen te zijn door de extreme angst.

Een paniekaanval is simpelweg een vecht of vlucht reactie.
Een stand waarin het menselijk lichaam schiet als we ons bedreigd voelen.
Het is heel menselijk en fijn dat we een vecht of vlucht reactie in ons hebben zitten en dat we angst kennen!

Anders hadden we bijvoorbeeld random de straat overgestoken zonder enige angst te hebben, of zouden we in het wild gaan staan tussen een heleboel tijgers zonder angst te ervaren.

Het vreemde bij een paniekaanval is dat er op dat moment geen angst hoeft te zijn.
Er hoeft op dat moment niet specifiek iets te zijn waarbij je in gevaar bent.
Heb je te maken met een paniekstoornis dan herkennen jouw hersens niet meer wat echt gevaar is en wat niet.
Je gedachtes zullen alles zien als een groot gevaar.

Een ieder is anders en staat anders in het leven maar of je gevoelig bent voor paniekaanvallen en/of paniekstoornis hangt ook af van bijvoorbeeld je genen, je opvoeding en of je misschien wel een traumatische ervaring hebt meegemaakt.
Wat betreft de opvoeding kan het zijn dat je als kind heel erg beschermd bent opgevoed.
Dit kan ervoor zorgen dat je op latere leeftijd ‘alles’ eng vind en overal paniek/angst bij ervaart wat zorgt voor paniekaanvallen/paniekstoornis.

Een paniekaanval is dus puur een overreactie van brein en lichaam op spanningen dat zich maanden of zelfs jaren hebben opgebouwd.

 Zoals ik hierboven al schreef voelt het tijdens een paniekaanval of je dood gaat of gek wordt.
Maar daarnaast zijn er meer klachten die vaak ervaren worden.

Een eerste paniekaanval herkennen is lastig.
Dit komt door de lichamelijke sensaties die je ervaart!

Hoe herken ik een paniekaanval?

Een paniekaanval kun je herkennen aan de volgende symptomen.
Je:

  • Hart begint sneller te kloppenpaniekaanvallen-verminderen
  • Begint te zweten
  • Hele lichaam trilt
  • Hebt het gevoel dat je stikt, waardoor je continue naar adem zoekt
  • Voelt een drukkend gevoel op je borst
  • Wordt misselijk
  • Bent duizelig, je voelt je licht in je hoofd
  • Ervaart tintelende sensaties in je lichaam
  • Hebt opvliegers of je ervaart juist koude rillingen
  • Hebt het gevoel dat je niet in de werkelijkheid bent, of dat je los staat van jezelf waardoor het lijkt of je in een film zit

Het hebben van een paniekaanval of paniekstoornis is hierdoor erg zwaar.
Je hebt daadwerkelijk doodsangsten en je wereld kan hierdoor erg klein worden.

Een paniekstoornis valt goed te behandelen en te genezen.
Hoe eerder er hulp wordt gezocht hoe beter.

Vaak wordt er hulp aangeboden zoals cognitieve gedragstherapie.
Cognitieve gedragstherapie helpt om weer te controle te krijgen over je gedachtes.

Je leert te relativeren en vertellen dat, ondanks dat het lijkt of je dood gaat of gek wordt tijdens een aanval, dit niet gebeurd!
  
 

Hoe kan ik het beste met paniekaanvallen omgaan?

Om de paniek en angst te doorbreken moet je het tegenovergestelde doen.
Het tegenovergestelde van wat je gevoel zegt.

Wanneer je blijft vechten of vluchten van je paniek/paniekaanval maak je het probleem alleen maar groter!

Je zou als het ware de paniek moeten (leren)omarmen.
Je moet je paniek erkennen.
Hoe moeilijk en tegenstrijdig dit ook is omdat je daadwerkelijk zoveel voelt in je lichaam moet je dit echt proberen. paniekaanvallen-verminderen

Je moet accepteren dat je op dat moment bang bent en niet tegen de angst gaan vechten.
Je moet accepteren dat je spanningsniveau op dat moment veel te hoog is en relativeren dat het stress is die de afgelopen jaren zich heeft opgebouwd!

Wanneer je in staat bent om je angst recht in de ogen aan te kijken, dan kan er pas iets aan veranderen.
Omarm dat je allerlei klachten ervaart waar je bang voor bent.

Ga niet blijven hangen in je paniek en gedachtes toelaten als bijvoorbeeld: ‘Ik kan niet bewegen, niet ademen en ik tril alleen maar’.
Of: ‘het voelt alsof ik echt stik en dood ga nu’ of ‘ik voel mijn armen en benen niet meer’.

Ze zeggen wat je aandacht geeft dat groeit. Dat is hier precies hetzelfde.
Geef je je angst de aandacht en blijf je je angst voeden, dan groeit jouw angst.

Wat je wel kunt doen is een schrift of een dagboek bijhouden.
Schrijf de datum, tijd en de symptomen op wanneer je angst ervaart.

Het is ook handig om de bijbehorende gedachten op te schrijven.
Schrijf daarbij dat het puur je gedachtes zijn en dat de paniek weer over gaat.

Word bewust dat je in het nu bent.
Al je angsten en gedachtes zijn 9 van de 10 keer geprojecteerd op een scenario in de toekomst.
Je hebt gedachtes van dingen die misschien mis kunnen gaan.

paniekaanvallen-verminderen
 

 Wat kan ik doen om mijn paniekaanvallen te verminderen?

Als je paniek ervaart heb je er ook totaal geen controle over.
Ergens herken je de aanvallen wel en weet je dat het angsten zijn.

Toch kun je het niet stoppen.
De gedachtes die je op dat moment hebt zijn bijvoorbeeld: ‘wat als er deze keer wel echt iets gebeurd?’
Of ‘wat als ik straks te laat ben?’
Dit zijn meestal de gedachtes die het winnen.

Als je een paniekaanval buitenshuis hebt maak je angst dan ook niet groter dan het is door naar huis te gaan of weg te blijven.

Het lijkt op dat moment een goed idee, maar naarmate je dit blijft doen versterkt dat je gedachtes dat de situatie gevaarlijk is.
Het zal dan nog lastiger worden om er vanaf te komen!

Om paniekaanvallen te verminderen is het fijn dat je je naasten verteld wat er speelt.
Ook is het fijn als je weggaat dat diegene waarmee je bent ook van de situatie af weet.

Hij of zij kan je tijdens een paniekaanval helpen dingen te zeggen als afleiding.
Kan je inpraten dat er echt niets zal gebeuren.
Hij of zij kan je vertellen dat de paniek ook weer voorbij zal gaan.

 Tips bij een paniekaanval 

  • Realiseer je dat je niet ziek bent, het zijn gevoelens van angst.
  • Bedenk je dat de angst tijdens een aanval vanzelf weer minder wordt
  • Probeer rustig en diep te ademen vanuit je buik
  • Zoek afleiding door bijvoorbeeld om je heen te kijken, te gaan tellen of op te noemen wat je ziet of met iemand te gaan praten.
  • Drink wat water.
  • Maak een rustige wandeling ter ontspanning.
  • Zet een rustig muziekje op.

Wat je niet moet doen

  • Drukke plekken gaan vermijden.
  • Lichamelijke inspanning uit de weg gaan
  • Sociale situaties niet opzoeken.
  • Overmatig alcohol en/of cafeïne gebruik

Door een paniekstoornis ga je bijvoorbeeld niet meer naar de supermarkt, naar een grote stad of met het openbaar vervoer.
Je blijft liever dicht bij huis.
Hierdoor zal jouw wereld steeds kleiner worden!
Het gebeurd vaak dat je hierdoor belangrijke bezigheden zoals werk of studie niet meer kunt uitvoeren.

Je ontwikkelt hierdoor een angst voor de angst.
Probeer deze situaties juist aan te gaan..
Dit zal jouw paniekaanvallen verminderen en jouw weerbaarheid op langere termijn vergroten!
 

Jouw oplossing om paniekaanvallen te stoppen!

Paniekaanvallen kunnen een behoorlijk impact hebben op jouw leven.
Kies er nu voor om een investering te doen in jezelf.

Een investering die duizenden mensen vóór jou hebben gedaan.
Een investering die leidt tot het goed leren omgaan met zorgen en stress!

Wil jij beter leren omgaan met jouw Zorgen en Stress? En ben je klaar om de uitdaging met jezelf aan te gaan? Duizenden mensen ervaren al Geluk en Ontspanning na deze cursus!

JA! Stuur mij door naar de kortingspagina!
  • Professionele begeleiding
  • Op jouw tempo
  • Gegarandeerd resultaat
  • Niet voldoende resultaat? Uiteraard krijg jij je geld terug!
  • Laagdrempelig vanuit huis

Vragen over jouw situatie of deze cursus?
Neem contact met mij op!
Ik sta klaar om jou te helpen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *