Onzeker zijn in je werk kan behoorlijk negatieve effecten hebben.
Bijvoorbeeld in de kwaliteit van je werk, je humeur en de mate van geluk en welbevinden dat jij ervaart.
Het is daarom zaak om zeker op het werk, waar je een groot gedeelte van jouw week doorbrengt, zelfverzekerd te zijn.
Allerlei factoren kunnen de oorzaak zijn van het feit dat je nu onzeker bent.
Het is goed om die uit te lichten.
Maar het is nog beter om stil te staan bij hoe jij jouw zelfvertrouwen in het werk kunt terugvinden.
Dit ga ik jou laten zien in dit artikel.
Lees snel verder!
Inhoudsopgave
Onzeker zijn in je werk; de gevolgen
Als je onzeker bent in je werk kan dat een negatieve vicieuze cirkel op gang brengen.
Een cirkel waar je moeilijk uitkomt.
Stel dat je hier wél in zit help ik je om eruit te komen.
Daarom heb ik dit artikel voor jou geschreven.
Als je onzeker bent op het werk zal zich dit vertalen in de manier waarop jij je werk doet.
De overtuiging en het zelfvertrouwen dat jij nodig hebt om goed te presteren ontbreekt.
Waardoor de kwaliteit of kwantiteit van jouw werk in gevaar komt.
Met als gevolg dat jouw collega’s misschien méér doen dan jij.
Of dat je fouten maakt.
En als je fouten maakt wordt je aangesproken door je manager of leidinggevende.
Zie je dat jouw onzekerheid op je werk kan zorgen voor het feit dat je steeds onzekerder wordt?
Het is dus belangrijk om te gaan investeren in het doorbreken van deze cirkel.
Lees snel verder voor praktische handvatten!
Uiteindelijk geef ik jou onderaan dit artikel een aantal hele concrete tips.
Onzeker op nieuw werk
Het is heel goed mogelijk dat jij onzeker bent op jouw werk omdat je net nieuw bent.
Onzeker zijn op nieuw werk is eigenlijk vrij logisch:
- Je weet nog niet zoveel
- Hebt nog geen netwerk
- Bent gedwongen veel vragen te stellen
- Kent de inhoud van het werk nog niet
- Moet wennen aan de nieuwe functie
- Kent collega’s nog niet goed
Toch is het wel zaak dat je geleidelijk uit deze situatie van onzekerheid raakt.
Dat deze periode niet te lang duurt en dat jouw zelfvertrouwen op het werk toeneemt met de tijd.
Als dat niet zo is staan onderaan dit artikel tips die je direct kunt toepassen.
Eerst nog een aantal andere oorzaken die jou onzeker kunnen maken in je werk.
Voordat ik de oplossingen met jou ga bespreken wil ik het nog kort over twee oorzaken hebben die jou onzeker kunnen maken in je werk:
- Onzeker zijn over functioneren
- Onzeker geworden door de inhoud van het werk
1. Onzeker over functioneren
Je kunt ook onzeker zijn over jouw functioneren.
Wellicht heb jij jouw werk allang.
Toch voel jij jezelf altijd een bepaalde mate van onzeker over de manier waarop jij je werk doet.
Je stelt jezelf vragen als ‘ben ik wel goed in mijn werk’.
Of je vraagt jezelf al heel lang af of het werk wel bij jou past.
Wellicht omdat je denkt dat collega’s veel beter in het werk zijn dan jij.
Deze overtuigingen (want die gaan schuil achter dit soort vragen) hebben een behoorlijk negatieve invloed op de mate van zelfvertrouwen die jij ervaart op je werk.
Ook in dit geval zijn de tips onderaan dit artikel voor jou heel relevant om door te lezen!
2. Onzeker geworden dóór werk
Het kan ook zo zijn dat jouw werk juist de trigger is voor jouw onzekerheid.
Dat je onzeker wordt dóór je werk.
Dit kan zo zijn als jij het werk bijvoorbeeld te saai, ingewikkeld, complex voor je is.
Of dat jij collega’s op je werk hebt die jouw onzekerheid stimuleren.
Die jou die taken met verantwoordelijkheid niet geven omdat ze twijfelen aan jouw capaciteiten.
Of door die leidinggevende die jouw altijd de saaie en eenvoudige klussen geeft.
Als jouw werk de trigger is voor jouw onzekerheid; stel jezelf dan deze vraag: Kan ik deze trigger weghalen?
Zo ja; doe het.
Zo nee; ga serieus op zoek naar ander werk.
Je bent teveel tijd op het werk om toe te staan dat jouw onzekerheid op het werk verder wordt gestimuleerd!
Tips om zelfverzekerder te worden op het werk
Hieronder lees jij 9 concrete tips die jou gaan helpen om zelfverzekerder te worden op het werk.
Pas vooral de tips toe die bij jou passen en die voor jou het beste voelen!
1. Onderzoek je sterke punten en talenten
Deze tip staat niet voor niets op plaats 1!
Jouw sterke punten en talenten zouden de basis moeten zijn voor het werk wat jij doet.
Op basis waarvan doe jij het werk wat je doet?
Ben je erin gerold of ben je werk gaan doet dat naadloos aansluit bij jouw talenten?
Als jij tegen grenzen aanloopt van interesses en kwaliteiten zal dat garant staan voor onzekerheid en een ongelukkig gevoel op je werk.
Pas als jij met je talenten uit je voeten kunt zul je succes en plezier ervaren op het werk.
2. Durf vragen te stellen
Bij ons mensen heerst vaak de aanname dat het stellen van (veel) vragen de indruk wekt dat je dom bent.
Of dat je iets niet snapt of eerder niet goed hebt opgelet.
Herken jij dit?
Blijf vragen stellen is mijn advies.
Sla antwoorden uiteraard op en vraag niet telkens naar de bekende weg omdat dit ook onzeker overkomt.
Juist als je vragen stelt wek je de indruk geïnteresseerd te zijn en voorkom je dat je fouten maakt die jou weer onzeker maken!
3. Focus op successen
Onzekere mensen op het werk hebben de neiging successen te verkleinen en fouten te vergroten.
Stop hiermee door balans aan te brengen in de focus op fouten en sucessen.
Natuurlijk is het goed fouten te analyseren, ervan te leren en er lessen uit te trekken.
Maar blijf er niet maximaal in hangen waardoor zelfverzekerd worden in het werk bijna onmogelijk wordt.
Met name bij onzekere mensen is dit vaak aan de hand.
En bij jou?
4. Heb net zoveel aandacht voor de toekomst als het verleden
Ook hier gaat het om balans.
Onzekere mensen focussen vaak meer op het verleden dan op de toekomst:
- ‘Vroeger was het beter’
- ‘Vorige week deed ik iets enorm stoms’
- ‘De vorige leidinggevende was veel capabeler’
- ‘De laatste reorganisatie was verschrikkelijk’
Je merkt het; in ieder gedachte, uitspraak of opmerking wordt teruggekeken.
Dat is tot op zeker hoogte goed.
Maar ga in ieder geval net zoveel aandacht hebben voor de toekomst als dat je hebt voor het verleden.
Aandacht voor de toekomst creëert een betere toekomst en dat staat op zijn beurt weer garant voor succes en zelfvertrouwen!
5. Vraag actief om feedback
Wacht niet tot jouw collega’s of leidinggevenden jouw aanspreken op iets wat je wellicht niet goed hebt gedaan.
Het gevolg hiervan is dat jij jouw onzekerheid vergroot.
Vraag vooraf om feedback, nádat jij een klus hebt afgerond of een taak hebt gedaan omdat jij:
- Het signaal afgeeft dat je stevig genoeg in jouw schoenen staat om met feedback om te kunnen gaan
- Een proactieve houding laat zien die zowel aantrekkelijk is voor jouw leidinggevenden als collega’s
- Lerend vermogen aan de dag legt waardoor het vertrouwen van jouw omgeving groter wordt in jou bij een volgende taak of opdracht
Zie je de voordelen?
Ga deze tip dus direct toepassen!
6. Investeer enorm in de relatie tussen collega´s en leidinggevende
Het is al heel lang geleden bewezen dat een goede relatie met collega’s en leidinggevende belangrijker is dan goed werk leveren.
Natuurlijk heeft goed werk leveren een enorm belangrijke rol in deze relatie.
Maar de focus alléén op je werk is vaak niet genoeg om het prettig te hebben op het werk.
Creëer een positieve en leuke werksfeer door meer tijd te investeren in de relatie met jouw collega’s en leidinggevenden.
In deze positieve sfeer is het voor jou veel fijner om jouw zelfvertrouwen uit te bouwen!
Breng ook in deze aandachtsgebieden balans aan dus!
7. Reken af met negatieve gedachtes en overtuigingen
Overtuigingen in jouw hoofd zijn een van de meest cruciale negatieve triggers voor jouw onzekerheid.
Die stem die tegen jou zegt dat de rest beter is et cetera.
Reken hier mee af door na iedere negatieve overtuiging of gedachte jezelf af te vragen: ‘Welk objectief bewijs heb ik voor deze negatieve gedachte over mezelf’?
Je gaat merken dat dit er vaak niet is..
En als dit er niet is; durf het dan ook los te laten.
Het loslaten van deze overtuigingen is een taai proces maar kan jou veel zelfvertrouwen opleveren!
8. Vergroot je kennis
Zelfverzekerd worden doe je onder andere doordat je ervoor zorgt dat je zeker bent over hoe jij je werk invult.
En hoe wordt je zeker in de keuzes die jij moet maken op je werk of over hoe jij je werk doet?
Door enorm competent te zijn.
Door goed te zijn/worden in wat je doet.
Bijvoorbeeld door jouw vakkennis te vergroten.
Zorg dus dat je vooraan in de rij staat als er werkgerelateerde cursussen worden aangeboden en leg een leergierige houding aan de dag!
Vergroot jou zelfvertrouwen op het werk op DEZE manier!
De essentie van het zelfverzekerd worden in je werk is dat jij jouw zelfvertrouwen vergroot.
Zelfvertrouwen is niets meer of minder dan het vertrouwen dat jij in jezelf hebt.
In jezelf vertrouwen kun je alleen maar als jij jezelf kunt vertrouwen.
Dat jij de afspraken die jij met jezelf en jouw omgeving maakt nakomt.
Telkens als jij tóch weer over je heen laat lopen bij die vergadering terwijl je had afgesproken dat je dit niet meer zou laten gebeuren lekt er zelfvertrouwen weg.
Het is dan alsof je een gaatje prikt in jouw reservoir van zelfvertrouwen.
Andersom geldt dat als jij jezelf aan de afspraken houdt die jij met jezelf maakt, jouw zelfvertrouwen toeneemt!
Wil jij beter worden in dit proces?
Wil jij jouw zelfvertrouwen vergroten waardoor jij weer zelfverzekerd aan het werk kunt?
Klik dan op de button hieronder voor direct toegang tot de E-cursus Blijvend Zelfvertrouwen!
Meer interessante artikelen voor jou
Krijg Hieronder Toegang Tot De E-Cursus Blijvend Zelfvertrouwen!!
Start vandaag met de E-cursus Blijvend Zelfvertrouwen!
- Deze inzichten hebben de levens van duizenden mensen veranderd
- Heldere opbouw en gericht op jouw situatie
- Leuke en Interactieve online cursus!
Investeer In Blijvend Zelfvertrouwen Binnen 12 Weken!
RESULTAAT: EEN ZELFVERZEKERD EN VRIJ LEVEN!
- 15.000 Tevreden Cursisten
- Professionele Begeleiding
- Leuk & Interactief
”Dankzij deze cursus kan ik weer genieten van mijn leven!’ ~ Heleen Kramer~