Onzeker over je nieuwe baan?

Pas dit vanaf vandaag toe!

Gemiddelde leestijd: 16 minuten

Dat jij jezelf onzeker over je nieuwe baan voelt is helemaal niet vreemd.
Misschien heb jij vol goede moed gesolliciteerd bij een bedrijf en ben je als beste sollicitant door de rondes heen gekomen!

onzeker over je nieuwe baan

Dat is uiteraard een heel heuglijk feit.
Maar het kan jou als werknemer ook enorm onzeker maken.

Waar loop je straks allemaal tegen aan?
Kun je alle verwachtingen waar maken?

Of misschien is er wel een andere oorzaak waardoor jij onzeker over je nieuwe baan bent.
De eerste maanden op een nieuwe werkplek zijn gewoon lastig.

Misschien heb je nog wel geen baan maar maakt de gedachte aan je nieuwe baan je al onzeker!
Herken jij deze vragen?

Dan komen er 8 bruikbare strategieën voorbij die jou zeker gaan helpen!
We deden navraag voor jou bij medewerkers Human Resources waar deze onzekerheid vandaan komt.
Maar ook hoe jij hier het beste mee kunt omgaan!

Ook kregen we bruikbare tips van bedrijfspsychologen en arbeidspsychologen die jou door deze lastige eerste periode heen helpen.
Lees snel verder!

Inhoudsopgave

Ik wil zelfverzekerder worden over mijn baan door mijn Zelfvertrouwen te vergroten!

  • Deze zeer effectieve E-cursus heeft al duizenden mensen Blijvend Zelfvertrouwen bezorgd.
Direct naar de geheime Kortingspagina!

Waar komt die onzekerheid over mijn nieuwe baan vandaan?

Als jij voor het eerst in een nieuwe omgeving komt kan dat spanning opleveren.
En al helemaal als jij weet en voelt dat er in die nieuwe omgeving iets van jou wordt verwacht.

Je weet en voelt dat mensen op je letten.
Dat je onderwerp bent van gesprek!

onzeker over je nieuwe baan

‘Heb je die nieuwe al gezien?’
‘Hoe doet hij of zij het?’

De aandacht die op jou gevestigd staat brengt spanning met zich mee.
Voor ene persoon gezonde spanning waardoor hij of zij juist beter functioneert.

Voor de ander behoorlijke stress en onzekerheid waardoor hij of zij juist minder goed functioneert.
In het laatste geval gaan de overtuigingen die jij over jezelf hebt ook een belangrijke rol spelen.

De overtuigingen zijn de waarheden in jouw hoofd die niet gebaseerd hoeven te zijn op feiten.
Maar die voor jou wel als feiten voelen.

Als je net bent begonnen op je nieuwe baan kunnen de volgende dingen deze (negatieve) overtuigingen bijvoorbeeld beïnvloeden:

  • Je voelt jezelf enorm moe. Overtuiging: ‘Dit werk is te zwaar voor mij. Ik kan dit niet‘.
  • Er zit een knoop in je maag voor je naar het werk gaat. Overtuiging: ‘Ik ben niet geschikt voor dit werk‘.
  • Je vind het lastig om je weg te vinden in de nieuwe organisatie. Overtuiging: ‘mensen willen mij niet helpen. Ze vinden me niet leuk’.
  • Iedere dag heb je veel vragen. Overtuiging: ‘Ik ben niet slim genoeg voor dit werk‘.
  • Je weet nog niet precies wat je moet doen. Overtuiging: ‘Ik heb geen inzicht of talent voor deze baan’.

Ik denk dat jij één of meerdere van deze overtuigingen/ belemmerende gedachtes herkent.
Onzeker over je nieuwe baan zijn door al deze gedachten is heel normaal.

Ga per gedachte op zoek naar die objectieve bewijzen die jouw gedachten bevestigen.
Je zult zien dat deze meestal niet te vinden zijn.

Dat je moe bent is logisch.
De nieuwe indrukken, gezichten en taken zijn zeker in een beginfase heel intensief en vreten energie.
En dat je veel vragen hebt of nog niet precies weet wat jij moet doen is ook logisch.

Je werkt er pas net en mensen zullen het waarderen als je vragen stelt omdat hieruit interesse blijkt en de wil om beter te worden en wegwijs te worden in dat wat jij doet!
Zo zie je al een aantal voorbeelden dat de overtuigingen die in jouw hoofd zaten niet berusten op feiten!

Dat de verwachtingen van jouw nieuwe collega’s, in combinatie met jouw eigen overtuigingen, stress en onzekerheid veroorzaken is volledig normaal.
Gelukkig kun jij het verschil maken.

Het verschil tussen óf gebukt gaan/ bezwijken onder deze druk.
Óf hier op een gezonde manier mee omgaan.

En dat laatste kun jij leren.
Onzeker over je nieuwe baan blijf jij namelijk niet voor altijd!
Lees snel verder voor de strategieën die jou gaan helpen.

Bekijk hier de videoversie van dit artikel!

Welke gedachtes helpen bij zelfverzekerder te worden over mijn nieuwe baan?

We hebben gezien dat overtuigingen en gedachtes een groot deel jouw onzekerheid over je nieuwe baan beïnvloeden.
Je hebt dit vast al vaker gehoord: ‘Vaak ben jezelf het grootste opstakel’.

Dat stemmetje in je hoofd moet worden gestuurd.
Ik heb een aantal adviezen voor jou die jou gaan helpen om dit stemmetje te sturen en positief te beïnvloeden!

  1. Herinner jezelf aan jouw eigen kwaliteiten.
  2. Benoem actief waarom jij met deze nieuwe baan bent gestart.
  3. Herinner jezelf de doelen die jij jezelf had gesteld op je nieuwe baan.
  4. Denk actief aan waarom jij vond dat deze nieuwe baan in jouw leven paste.
  5. Bedenk jezelf dat je overstelpt wordt met nieuwe dingen en dat het logisch is dat je uitgeput bent na een werkdag.
  6. Som in je hoofd de voordelen op van jouw nieuwe baan.

Met deze gedachtes verleg je het negatieve naar het positieve.
Je leert en traint jouw hersenen op deze manier om positiever om te gaan met jouw onzekere gevoel!

Wat kan ik concreet doen om zekerder te worden over mijn nieuwe baan?!

Hieronder geef ik jou 8 concrete strategieën die jou helpen om over jouw onzekere gevoel heen te komen.
Onzeker over je nieuwe baan zijn kan hierdoor voorgoed verdwijnen.
Kies vooral de strategieën waar jij jezelf het beste bij voelt!

1. Onthoud waarom jij bent begonnen!

Hier zit vaak positieve energie verscholen.
Je hebt niet voor niks tijd en energie gestoken in het vinden van een nieuwe baan.

Wellicht verdien je meer, hoef je minder ver te reizen of zijn de arbeidsomstandigheden veel beter.
Of misschien sluit jouw baan wel veel beter aan bij jouw talenten en interesses.

Allemaal positieve zaken die jou energie kunnen opleveren.
Verzand dus niet in negatieve gedachten die jouw onzekerheid aanwakkeren.
Maar blijf in balans door jezelf ook voldoende te focussen op de positieve dingen!

2. Maak het ‘nieuwe’ geleidelijk ‘normaal

Alles is nieuw voor je.
Focus jezelf op een geleidelijk proces van het ‘normaal’ maken van alles wat jij ervaart.

Je leert niet alles in een week.
En je kent niet iedereen binnen een maand door en door.

Wees realistisch in het proces waarin je aan alles moet wennen.
De indrukken waar jij mee te maken krijgt zijn enorm.

Realiseer jezelf dat de verandering van baan, net als verandering van huis of relatie bij de meest grote veranderingen behoort van het leven.
Neem hiervoor je tijd en spreek dit ook uit naar jouw werkgever en collega’s.

3. Praat over hoe jij jezelf voelt

De emoties als onzekerheid, stress e nangst mogen er zijn en zijn logisch.
Jij loopt alleen het risico dat je hier alleen mee worstelt.

Wellicht uit schaamte of omdat je denkt dat deze emoties ‘zwak’ zijn.
Niets is minder waar.

Het delen van deze emoties met jouw werkgever en collega’s komt enorm sterk, zelfbewust en zelfverzekerd over.
Dat kan op een hele laagdrempelige manier: ‘Ik vind het best wel spannend’!

Je moet het maar durven zo open te zijn over waar mensen over het algemeen niet over praten.
Als jij dit voor elkaar krijgt zul je ervaren dat je respect en draagvlak creëert bij al jouw collega’s!

4. Heb realistische verwachtingen naar jezelf

Je kunt de lat zo hoog leggen voor jezelf.
En ik herken dat heel erg bij mezelf.

De omstandigheden waarin jij verkeert zijn logischerwijs al spannend.
In combinatie met die hoge verwachtingen die jij jezelf oplegt kan er alleen maar meer stress vrijkomen met alle negatieve gevolgen van dien.

Geef jezelf de tijd om mensen te leren kennen en jezelf vertrouwt te maken met alle afspraken en gewoontes.
geef jezelf hier ruim de tijd voor.

Verwacht niet dat je binnen een week met enorme resultaten komt.
Dat verwacht niemand van jou.

het kan helpen als jij hierover afspraken maakt met jouw collega’s en werkgever.
Deze afspraken (over hoelang jij gaat inwerken bijvoorbeeld) creëren over het algemeen veel rust.

onzeker over je nieuwe baan

5. Focus je zelf op iedere afzonderlijke stap

En ga d us niet alleen streven naar een soort idealistisch einddoel.
Misschien ben je wel ergens gaan werken om op termijn leidinggevende te worden.

Of ben je ergens begonnen om een groot project vlot te trekken.
Begin gewoon met het leren kennen va nde mensen.

Met het vertrouwd raken van alle processen, de cultuur, gewoontes en de gebruiken op een afdeling of werkvloer.
Als je hierin investeert bij de start zal dit zich later dubbel en dwars teryug verdienen.

Jij creëert er jouw draagvlak mee en voorkomt dat je gedrag of acties laat zien die bijvoorbeeld niet in de bedrijfscultuur passen.
Focus op iedere afzonderlijke stap zorgt ervoor dat jij uiteindelijk jouw einddoelen bereikt en niet voortijdig struikelt!

6. Vraag je collega’s hoe zij begonnen zijn

Deze strategie heeft meerdere voordelen.
Jouw collega’s gaan het zeker waarderen als jij interesse in ze toont.

Daarbij is de vraag ook gewoon leuk.
Je collega’s zullen terug denken over hun begintijd en wellicht leuke herinneringen ophalen waardoor er een leuke band kan ontstaan tussen jou en jouw collega’s!

Jouw collega zal zich ook zijn of haar onzekere of gespannen gevoel herinneren waardoor er meer begrip ontstaat voor jouw situatie.
Daar komt bij dat jij direct informatie krijgt en tips van collega’s die in precies dezelfde situatie hebben gezet als jij.

7. Blijf goed voor jezelf zorgen

Een risico als jij jezelf gespannen, gestrest of onzeker voelt is dat je minder goed voor jezelf gaat zorgen.
Jouw hoofd is zo vol van alle gedachtes en emoties dat er geen ruimte meer over blijft voor ontspanning, sport en leuke dingen.

Het risico bestaat dat je hier simpelweg geen zin in hebt omdat er geen ruimte voor is in jouw hoofd.
Doorbreek dit patroon als jij dit herkent.
Onzeker over je nieuwe baan zijn kan namelijk zorgen voor het verstrikt raken in dit patroon.

Ontspanning in de vorm van tijd voor jezelf, sporten, meditatie, lezen of wat dan ook is zeker in deze situatie essentieel.
De rust die jij zult opdoen zal uitstralen in hoe jij op het werk functioneert.

Als jij rust in je hoofd hebt en jezelf gezond en fit voelt zal dit zich vertalen in de kwaliteit van jouw werk.
En als jij jezelf goed voelt op je werk over wat je doet, is de kans groter dat jouw onzekere gevoel sneller verdwijnt!

8. Werk aan jouw zelfvertrouwen

Als jij over een gezonde dosis zelfvertrouwen beschikt zul je de spanning die jij ervaart makkelijker kunnen reguleren.
De gezonde spanning die jij dan voelt leidt niet tot stress of gespannen situaties.

Jij weet en voelt dat het logisch is dat je spanning voelt maar kunt dit ook relativeren.
Jouw zelfvertrouwen zorgt ervoor dat je ondanks de spanning die jij voelt toch goed kunt blijven functioneren.

Zo is investeren in de mate van zelfvertrouwen die jij ervaart altijd een duurzame oplossing.
Ook andere situatie die een onzeker gevoel op zouden kunnen leveren kun jij in dat geval makkelijker de baas!

Heb jij naar aanleiding van deze blog vragen over jouw persoonlijke situatie
Stel ze hieronder of neem contact met mij op!

Meer interessant artikelen voor jou

Start vandaag met het opbouwen van Blijvend Zelfvertrouwen!

  • Deze inzichten hebben de levens van duizenden mensen veranderd
  • Heldere opbouw en gericht op jouw situatie

 

Stuur mij door naar de Kortingspagina!

2 reacties op “Onzeker over je nieuwe baan?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *